Mode en zeilen

De America’s Cup is een van de meest prestigieuze zeilwedstrijden ter wereld. Deze competitie wordt voorafgegaan door een al even prestigieuze reeks selectieproeven: de Louis Vuitton Cup. Bij deze gelegenheid brengt dit Franse luxemerk onder meer een speciale collectie kleding en accessoires op de markt – in een beperkte oplage, en tijdelijk verkrijgbaar.

De vijfde editie van de Louis Vuitton Cup ging van start op 18 oktober in Auckland (Nieuw-Zeeland). De laatste kwalificatieronde begint op 25 januari 2000. Vanaf 19 februari, na 700 races met 11 challengers, zal de bemanning van de winnende boot de strijd aanbinden met het team uit Nieuw-Zeeland, de huidige titelhouder van de America’s Cup.

De America’s Cup bestaat al sinds 1851. Het duurde tot de jaren 1960 voor deze wedstrijd werd opengesteld voor andere landen dan Engeland, en pas in 1983 slaagden de Australiërs erin de Amerikanen hun titel afhandig te maken. Tijdens deze wedstrijd daagden vijf landen de Verenigde Staten uit. De grote toename van het aantal deelnemende zeilboten maakte echter voorafgaande selectieproeven noodzakelijk. In tegenstelling tot de meeste andere zeilwedstrijden worden deze proeven betwist met slechts twee kandidaten per race: een zeilboot tegen een andere.

Toen heeft Louis Vuitton besloten zijn naam te verbinden aan deze Cup, door partner en mede-organisator te worden van de selectieronde die dan ook Louis Vuitton Cup werd gedoopt. Vanaf dat moment nam Louis Vuitton de taak op zich om de twee wedstrijden, de Louis Vuitton Cup én de America’s Cup, te promoten op internationaal niveau.

Na de Olympische Spelen en de Wereldbeker Voetbal staat de America’s Cup in de top-drie van de evenementen die de grootste media-aandacht ter wereld krijgen. Tijdens de laatste editie van de Cup in 1995 volgden maar liefst vier miljard mensen op een of ander moment deze zeilraces, die alles bij elkaar goed waren voor 600 uur spektakel op de televisie.

Dit jaar zal men de beide wedstrijden kunnen volgen op het Internet, met informatie die vanuit het Auckland Media Centre 24 uur op 24 geactualiseerd wordt. De liefhebbers kunnen bovendien virtueel meevaren aan boord van de deelnemende zeilboten, en bij wijze van spreken meekijken over de schouder van de skipper (louisvuittoncup.com).

De America’s Cup heeft altijd al de meest elegante sportbeoefenaars en een zeer verfijnd publiek van bewonderaars aangetrokken. De wedstrijden stralen glamour en prestige uit. Allerlei beroemdheden uit de hele wereld ontmoeten elkaar, vroeger in een nogal formeel tenue en tegenwoordig in meer sportieve maar nog altijd even exclusieve kleding. Enkele namen: het Amerikaanse miljardairspaar Gertrude en Harold Vanderbilt, koning Juan Carlos van Spanje, mediamagnaat Ted Turner, acteur James Coburn, de Britse prinses Diana, de Franse president Jacques Chirac, John en Jackie Kennedy…

Onder meer dankzij de Kennedy’s heeft de klassieke marinestijl van vroeger langzaam maar zeker het veld moeten ruimen voor de eenvoudige elegantie van de Amerikaanse casual look. Het ‘uniform’ in marinestijl bestond voor de heren meestal uit een blazer met embleem, een witte flanellen broek, een pet met gouden laurierbladeren en een stropdas.

Tegenwoordig is de marinestijl helemaal opgenomen in de stadse garderobe: allerlei nautische imago-elementen werden geëxploiteerd door grote modemerken als Nautica, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. Omgekeerd weten ook merken voor professionals (Helly Hansen, St. James, Guy Cotten) gewone amateurs te bekoren. Armor Lux en Dockside richten zich evenzeer op liefhebbers van nautische mode als op eigenlijke sportlui.

Deze band tussen de scheepswereld en die van de mode bestaat eigenlijk al lang. De pantalon met wijd uitlopende pijpen uit de jaren 1970 was geïnspireerd op de traditionele matrozenbroek. Een ander voorbeeld is de gestreepte trui in de collectie van Jean-Paul Gaultier. En tegenwoordig is de ‘chino’ in kaki linnen, die oorspronkelijk door matrozen werd gedragen, flink op weg om de jeans van de troon te stoten.

Zeilsport en mode zijn dus nauw met elkaar verweven. Ter illustratie: Patricio Bertelli, de echtgenoot van de beroemde Milanese modeontwerpster Miuccia Prada, is skipper van de Italiaanse zeilboot ‘Prada’ die dit jaar deelneemt aan de Louis Vuitton Cup.

Ter gelegenheid van de vorige wedstrijd in 1995 creëerde het Parijse luxemodehuis Louis Vuitton een speciale beperkte collectie. De nieuwe Collection Louis Vuitton Cup 2000 omvat een complete gamma, zowel voor dames als voor heren (uniseks): prêt-à-porter, schoenen, lederwaren en accessoires. De hele collectie is geïnspireerd op water- en andere sporten en uitgevoerd in moderne materialen (voornamelijk whipcord en polyamide), met een sportieve maar toch chique en elegante uitstraling.

Een tip voor de liefhebbers: wacht niet te lang, want de toegekende hoeveelheden voor België zouden al volledig uitverkocht kunnen zijn tegen het begin van het jaar 2000.

De Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs, die de leiding heeft van de artistieke creaties bij Louis Vuitton, koos voor grijs als referentiekleur. Deze herinnert aan ‘Gris Trianon’, een zilvergrijze tint die gebruikt werd voor de eerste koffers van Louis Vuitton in 1854. Bij de prêt-à-porter en de schoenen wordt dit grijs aangevuld met de meer levendige kleuren wit, rood en zeegroen.

De mascotte voor de collectie lederwaren is de kiwi, de vogel die het symbool is van Nieuw-Zeeland en die ook de inwoners hun bijnaam bezorgde. Alle stukken van de lederwarencollectie (kleine en grote tassen, handtassen, rugzakken, buideltasjes, strandtassen, plunjezakken en reistassen) zijn overigens genummerd.

In de hele lijn prêt-à-porter, het best te omschrijven als active wear, komen hedendaagse accenten van het modehuis terug: het gebruik van natuurlijk rundleer en kleine accessoires van aluminium. De belangrijkste stukken uit de collectie zijn een parka, een windjak, een wijd vallende hemdblouse, drie broeken en twee truien. Eén van de truien heeft een voering van ‘ademende’ jersey die verstelbaar is met een touwtje, zodat dit multifunctionele keldingstuk gebruikt kan worden als trui, blouson of windjak.

De schoenen hebben allemaal een ergonomische antislipzool van rubber. Bovendien voorziet Louis Vuitton een band van natuurlijk rundleer waarmee het schoeisel over de schouder kan worden gedragen. Met de schoenen aan de voeten, kan men die band gebruiken als ceintuur.

De accessoires zijn heel gevarieerd, van genummerde brillen tot een aluminium fluitje als halssieraad. De handschoenen voor dames zijn van leder en taf-achtige stof met een voering van zijde, die voor heren van halfleer en neopreen.

Door de creatie van specifieke producten te koppelen aan de organisatie van een sportevenement op hoog niveau, levert Louis Vuitton een bijdrage tot de versmelting van genres en technieken. De studie van nieuwe materialen, de creatie van esthetische en tegelijk ergonomische lijnen en de verfijning van de communicatie brengen sport en mode dichter bij elkaar. In het ludieke en sportieve kader van de zeilwedstrijden zetten de Louis Vuitton Cup en de America’s Cup een traditie voort van onderzoeken en ontwikkeling die ten goede komt aan diverse industriële sectoren.

Zo bijvoorbeeld het speciale bassin dat in het begin van deze eeuw diende om de romp voor zeilboten te ontwerpen, en dat gebruikt werd door de eerste deelnemers aan de America’s Cup: het bracht anderen op het idee van de aërodynamische windtunnel voor vliegtuigen. En de composietmaterialen die in de Tweede Wereldoorlog hun intrede deden, leidden indirect tot de ontwikkeling van zeilen in kunststof die voor het eerst gebruikt werden tijdens de America’s Cup in 1958.

Vanaf de jaren 1960 nam aluminium meer en meer de plaats in van hout voor de constructie van zeilboten. Op zijn beurt werd aluminium in de jaren 1980 weer verdrongen door glasvezel, de voorloper van de huidige koolstofvezel, Nomex en epoxyhars: allemaal materialen die het resultaat zijn van onderzoek in de lucht- en ruimtevaart.

En zoals de automobielsector profiteert van de ontwikkelingen in de wereld van de Formule 1, zo heeft de technische vooruitgang in het wedstrijdzeilen gunstige gevolgen voor de pleziervaart (ontwerp van de romp, speciale uitrusting, enz.). Een van de beste voorbeelden hiervan is ongetwijfeld de manuele winch met verschillende snelheden, waarmee een van de deelnemende boten in de America’s Cup van 1934 was uitgerust: nu kunnen vier man daarmee alle zeilen bijzetten in 15 seconden.

Dankzij de multidisciplinaire aanpak en de betrokkenheid van Louis Vuitton bij de communicatie voor dit grootse evenement, ontstaat een verrijkende driehoeksverbinding tussen het universum van mode en luxe, de wereld van sport en vrijetijdsbesteding en de sector van onderzoek en ontwikkeling.

SERGE VANMAERCKE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content