MODDERFIGUREN

Brett Goldberg studeerde Amhaars aan de Universiteit van Yale. Deze studie leidde hem uiteindelijk tot aan de Dode Zee, waar hij een bestaande cosmeticalijn op basis van modder verder ontwikkelde.

De bodem van de Dode Zee, die maar liefst 390 meter onder de zeespiegel ligt, is het laagste punt ter wereld. De grond is rijk aan magnesium, kalium en broom. Een kuur aan de Dode Zee zou psoriasis en eczema genezen en artritispijn verlichten. Dat is één van de redenen waarom deze zee, waar men moeiteloos in het uiterst zoute water blijft bovendrijven, jaarlijks een massa van 600.000 toeristen lokt.

Cleopatra geloofde dat de modder uit de Dode Zee haar nog verleidelijker kon maken. Fabeltje of werkelijkheid, de bewoners van de Ein Gedi Kibboets (vlak aan deze zee) zagen er alvast een bron van inkomsten in. Zo onstonden de Ahava-producten: een cosmeticalijn met veertig producten.

Jammer voor de bewoners van de kibboets, maar Ahava werd nooit een succes. Dat was althans zo tot Brett Goldberg zich ermee bemoeide. De uit Boston afkomstige Goldberg behaalde in 1981 een diploma taalkunde aan de Universiteit van Yale. Op zijn negende las hij over het wel en wee van de Europese joden die vochten om Israël na de Tweede Wereldoorlog terug te krijgen. Israël is Goldberg blijven fascineren.

In 1981 was een liefdadigheidsinstelling op zoek naar iemand die Amhaars sprak om in Israël te helpen bij de bouw van nieuwe nederzettingen voor Ethiopische joden. Goldberg spreekt negen talen, waaronder het Amhaars en kreeg de job. Vervolgens sloot hij zich aan bij het Israëlische leger: anderhalf jaar was hij actief bij het tankkorps, zeveneneenhalf jaar bij de reservisten. Bij elk bezoek aan zijn familie in Amerika vroegen aanverwanten om producten op basis van aarde mee te brengen uit de Dode Zee.

Brett Goldberg en de Dode Zee waren voor elkaar bestemd. In 1991 stampte Goldberg in de VS uit het niets een bedrijf uit de grond. Dit jaar zal hij een verkoopcijfer van 10 miljoen dollar realiseren, over vijf jaar zou dit bedrag moeten stijgen tot 50 miljoen dollar.

In 1991 had Goldberg de kibboets gecontacteerd, die tot dan toe weinig succes had met de verkoop van zijn cosmeticaproducten op basis van modder uit de Dode Zee. De producten werden verkocht onder de naam Ahava, het Hebreeuws voor ‘liefde’. Hij kreeg de toestemming ze ook aan te bieden in de VS.

Goldberg richtte zich tot Saks Fifth Avenue, maar daar werd hij wandelen gestuurd. Het ‘njet’ kreeg een happy end: Goldberg stapte later in het huwelijksbootje met Eve Berenblum, het hoofd van de cosmetica-afdeling bij Saks, die hij ontmoette toen hij er met zijn voorstel kwam aankloppen.

Berenblum gaf hem de raad de grootwarenhuizen achter zich te laten, en zich tot exclusieve winkels te richten, zoals Zitomer in de New Yorkse East Side en La Parfumerie in Baltimore. Goldberg die inmiddels de Israëlische nationaliteit had, keerde terug naar de VS en stelde zijn vrouw aan als ondervoorzitter van zijn bedrijf.

Tegen 1995 was de vetvrije en absorberende Ahava-handcrème een succes. Goldberg besloot om de grenzen van zijn markt te verleggen en zich niet alleen meer tot toeristen te richten. Hij ging weer aankloppen bij de bekende grootwarenhuizen. Vandaag wordt Ahava verkocht in de ZCMI-winkels in Utah, bij Bloomingdale en bij Saks.

Dit alles ging uiteraard niet ongemerkt voorbij aan de grote namen uit de cosmeticawereld. Vorig jaar lanceerde L’Oréal zijn Natural Sea Beauty-lijn (op basis van modder uit de Dode Zee) in de VS. Goldberg laat zich alvast niet afschrikken: “De Natural Sea-producten van L’Oréal zijn bestemd voor de massamarkt, de onze niet”.

Forbes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content