G uy J.M. Demuynck was bij ons zo goed als onbekend, tot de Nederlandse operator KPN hem half november 2002 benoemde tot chief executive officer van zijn mobilofoondivisie. Op de elektronicabeurs Cebit maakte hij voor KPN zijn publieke debuut. Zevenentwintig jaar bij Philips - de laatste drie als enige Belg in de groepsdirectie - hebben hem klaargestoomd voor de job.
...

G uy J.M. Demuynck was bij ons zo goed als onbekend, tot de Nederlandse operator KPN hem half november 2002 benoemde tot chief executive officer van zijn mobilofoondivisie. Op de elektronicabeurs Cebit maakte hij voor KPN zijn publieke debuut. Zevenentwintig jaar bij Philips - de laatste drie als enige Belg in de groepsdirectie - hebben hem klaargestoomd voor de job. "Mobilofonie is geen nationale voetbalcompetitie, maar een Champions League. Je concurreert tegen internationale ploegen," zo schetst Demuynck zijn taak. Hij moet efficiëntie realiseren tussen het Nederlandse KPN Mobile, het Duitse filiaal E-Plus en het Belgische Base. "Om historische redenen is er nog weinig gebeurd voor het goed managen van die synergieën," zegt Demuynck, die veel verwacht van een gezamenlijke aanpak van bijvoorbeeld informatica, inkoop van netwerken en toestellen, innovatie en content. "Zo'n gezamenlijke aanpak is een kwestie van mentaliteit van de mensen, we moeten het daar eerst binnen het managementteam over eens zijn. Daar geef ik me vijf à zes maanden voor." Hij heeft al eerder met dat bijltje gehakt. Na tien jaar bij Philips in Eindhoven werd Demuynck, die toegepaste economie ( UIA) en marketing en distributie ( Universiteit Gent) studeerde, in 1987 als vice-president audio marketing naar de 'deep South' van de Verenigde Staten gestuurd. Daarna volgden twee jaar Zuid-Korea. Philips-baas JanTimmer zond hem naar Hongkong om de audiodivisie - waar de digital compact cassette niet van de grond kwam - te versterken. Demuynck maakte er de overdracht van de Britse kolonie mee en werd in 1997 - het jaar waarin Philips de cd-audiorecorder lanceerde - algemeen directeur van de Audio Business Group wereldwijd en algemeen directeur van Marantz, de joint venture met het Japanse MJI. Hij leerde er de violen stemmen met de platen- en filmbonzen, wier hulp onontbeerlijk was bij de lancering van nieuwe dragers en formaten - al lanceerde Philips ook MP3-spelers. CorBoonstra, de opvolger van Timmer, riep hem begin 2000 terug om de afdeling consumer electronics mainstream te gaan leiden, die met 8,85 miljard euro omzet de grootste afdeling van Philips was. De divisie omvatte op dat moment televisie, audio, video en monitoren, inclusief de plannen voor "intelligente" tv's met internetverbinding. Demuynck, in 1951 geboren in Hove als zoon van een bouwondernemer, begon er in april, precies op het moment dat de beurstrend keerde. Dat jaar kwam zijn afdeling nog behoorlijk door, maar tegen 2001 schreef de divisie met dieprode inkt, vooral door slechte prestaties in Amerika. "Een van onze belangrijkste beslissingen was de zogenaamde de-verticalisatie van de hele ketting. We brachten het besef in de organisatie dat je je moet concentreren op wat waarde toevoegt: productmarketing, de logistiek van de bevoorradingsketen, de directe band met de consument," zegt Demuynck. De beeldbuisproductie werd uitbesteed aan een joint venture met LG Electronics, de videorecorderproductie ging naar Funai en de controle over Marantz werd aan de Japanse partner verkocht. En dat is maar een greep. China werd het exportplatform van de groep. Resultaat: veel minder personeel, een veel hogere opbrengst op het ingezette kapitaal en respectabele winstcijfers in 2002. "Ik heb dat werk drie jaar met heel veel plezier gedaan en ik ben er ook wel een beetje trots op," zegt Demuynck, een vader van vier die wel eens tijd vrijmaakt voor een bezoekje aan de kunsttempeltjes van Sint-Martens-Latem. Daar kan hij naartoe rijden in zijn bordeauxkleurige Jaguar Mark II uit 1963, een andere liefde van hem. "Een echte oude Engelse classic saloon." Met de adem van de nieuwe Philips-topman Gerard Kleisterlee in de nek, was de VS zijn persoonlijke doelstelling geworden. Hij veranderde van reclamebureau, de merken- en distributiestrategie in de VS werd omgegooid, het Amerikaanse management integraal vervangen. "Ik zou ontgoocheld zijn als we in de tweede helft van volgend jaar niet structureel op winstgevende basis in Amerika kunnen opereren," zei hij in augustus 2001 op de IFA-beurs in Berlijn. Intern was zijn roadmap bescheidener, geeft Guy Demuynck toe: een halvering van het verlies in 2002. Dat werd ook gehaald. Enkele maanden nadat hij hoofd van de massaconsumentenelektronica werd, was zijn directe baas, Adri Baan, opgestapt omdat hij de machtsstrijd met Gerard Kleisterlee verloor. De gerespecteerde John Whybrow nam Baans bevoegdheden over, maar toen hij in 2001 met pensioen ging, schoof Guy Demuynck niet door naar de topjob van consumer electronics. Niet bij gebrek aan ambitie. In Fem/De Week omschreef oud-Philips-directeur Jan Post zijn ex-collega Guy Demuynck als "een man voor de raad van bestuur" (het directiecomité in Belgische termen) en JanTimmer noemt hem "bijzonder ambitieus, zeer gedreven, altijd rusteloos op zoek naar nieuwe ideeën". Eind 2001 haalde Kleisterlee de voorzitter van Alcatel Duitsland, GottfriedDutiné, binnen als groepsdirecteur voor consumentenelektronica. "Als je zoiets ziet gebeuren, moet je op een bepaald moment je conclusies trekken," zegt Demuynck. "En als je dan een kans krijgt zoals bij KPN Mobile, ga je daar ernstig over nadenken." Bij Philips, waar sinds het aantreden van Kleisterlee al tien van de veertien directieposten van titularis gewisseld zijn, werd hij niet vervangen. Dutiné nam daar zijn taken over. Zijn nieuwe job als CEO van KPN Mobile is geen sinecure. De groep is weliswaar uit de financiële problemen, maar het opdrijven van het marktaandeel in Duitsland en België - voor Base is de doelstelling 20 % marktaandeel tegen midden 2005, begin 2006 - is geen lachertje. Demuyncks Aziatische ervaring en zijn relaties met de contentindustrie kunnen een sterkhouder worden voor i-mode. Dat is het mobiele internet dat de doorbraak moet helpen forceren, maar het trekt trager aan dan verwacht. Guy Demuynck blijft de banden met Philips trouwens aanhouden. Op Cebit was hij bij de presentatie van een deal tussen KPN en Philips om elkaars internetproducten te helpen vermarkten. Het 'Connected Home' van Philips kan nu eenmaal niet verkocht worden zonder aansluiting naar de informatiesnelweg.Bruno Leijnse Guy Demuynck weet wat gedaan bij KPN Mobile: het opdrijven van het marktaandeel in Duitsland en België is geen lachertje.