Erik Swerts is sinds 1 september de CEO van Alphabet Belgium-Luxemburg. Daarvoor was hij de operationele directeur van het bedrijf. Swerts volgt Christel Reynaerts op, die de leiding van Alphabet Nederland op zich heeft genomen. Haar aanstelling gebeurde sneller dan verwacht. "Gelukkig maakte ik al een tijd deel uit van de directie en hebben we altijd als een team geopereerd. Ik ben dus niet zonder voorkennis CEO...

Erik Swerts is sinds 1 september de CEO van Alphabet Belgium-Luxemburg. Daarvoor was hij de operationele directeur van het bedrijf. Swerts volgt Christel Reynaerts op, die de leiding van Alphabet Nederland op zich heeft genomen. Haar aanstelling gebeurde sneller dan verwacht. "Gelukkig maakte ik al een tijd deel uit van de directie en hebben we altijd als een team geopereerd. Ik ben dus niet zonder voorkennis CEO geworden." Alphabet, een deel van de BMW-groep, wil zijn medewerkers de vrijheid geven zich te ontplooien en hun loopbaan te ontwikkelen. Voor opvolging kijkt het dan ook in eerste instantie in het bedrijf of de groep. De markt waarin Alphabet werkt, is sterk in beweging. Dat is een uitdaging voor Erik Swerts. Hij werkt al dertig jaar bij Alphabet, maar hij startte in de scheepvaart. Hij studeerde scheepvaartexpeditie. "Ik kom uit Antwerpen en de havensector bood veel mogelijkheden. Maar ik ben snel van die koers afgeweken. Toen ik 23 was, solliciteerde ik voor commerciële functies." In 1988 begon Swerts bij het toenmalige Centraal Wagenparkbeheer, toen de markt voor autoleasing zich in ons land nog moest ontwikkelen. Centraal Wagenparkbeheer ging later over naar ING (ING Car Lease) dat die activiteiten in 2011 overliet aan de BMW-groep. Zowel in Europa als in ons land behoort Alphabet tot de top in de leasingmarkt. In België heeft het 50.000 wagens in beheer. Dat zijn niet alleen BMW's. "We zijn een multimerkenbedrijf. We evolueren van een leasingbedrijf waar alles rond de auto draait, naar een multimobiliteitsleverancier. Vroeger kon je met de auto alles rond mobiliteit invullen. Nu moet je diverse vervoersmiddelen combineren, in functie van de mobiliteitsbehoefte van het specifieke moment. Dat is een grote verandering. De auto blijft belangrijk, maar hij zal niet meer de enige mogelijkheid zijn. Mobiliteit en flexibiliteit gaan hand in hand en raken vele dimensies. Het gaat niet enkel om vervoersmiddelen, maar ook over bijvoorbeeld thuis werken of flexwerken. De mobiliteitsleverancier van morgen zal een heel andere rol krijgen." AVP