REKLAME
...

REKLAMEHet direct-marketingbureau Marketing Power-Rapp & Collins heeft via zijn gespecializeerde afdeling CyberComm een site op Internet ontwikkeld voor twee van zijn klanten. Het gaat om de drankengigant Seagrams en de autoverdeler D'Ieteren.De site voor Seagrams is ontwikkeld rond relatiegeschenken. Alle produkten van Seagrams (onder meer Chivas Regal, The Glenlivet, Four Roses, Martell, Absolut, Sandeman, Perrier-Jouët) worden op het scherm voorgesteld, met de mogelijkheid om direkt een bestelling te plaatsen. De Internet-gebruiker kan produkt per produkt bekijken, maar ook de site raadplegen op basis van een bepaalde prijsklasse.Volgens Sophie Méwissen, senior brand manager bij Seagrams, is de site een logische uitbreiding van het business-to-business-kommunikatieprogramma voor de eindejaarsfeesten. "We boeken uitstekende resultaten met onze direct-marketingcampagne, en we wilden dit sukses uitbreiden tot de nieuwe media. Steeds meer kaderleden hebben toegang tot Internet. Met deze site, de eerste van zijn soort in België, willen we onze dynamische aanpak en onze snelle reaktie op nieuwe uitdagingen valorizeren. "Autoverdeler D'Ieteren zit op Internet met een site voor de Audi A8. Bij D'Ieteren zegt men dat Internet de gedroomde manier is om een dergelijke geavanceerde wagen voor te stellen. Via de nodige beelden in kleur kunnen geïnteresseerden uitgebreide informatie oproepen over de technische uitrusting, de veiligheidsvoorzieningen en het design. Ook een lijst van koncessiehouders is beschikbaar.Het op Internet surfende kaderlid kan bovendien zijn naam en adres opgeven om nog meer informatie te krijgen. Die wordt dan wel met de gewone post opgestuurd. Ook wordt gevraagd naar de mening van de gebruiker over de site, en of hij al dan niet bijkomende informatie wil ontvangen via e-mail.TELEVISIEVolgens schattingen van de internationale mediacentrale Carat International is de reklame-omzet van de Paneuropese televisiezenders in de afgelopen drie jaar met 40 % gegroeid. Een deel daarvan zou gekomen zijn uit de fondsen van adverteerders voor internationale tijdschriften.Bij Carat International zegt men dat de adverteerders grensoverschrijdende televisie gebruikten als een medium om op een goedkope manier kreatieve of innovatieve reklame uit te zenden. Tegenwoordig wordt het medium op een eerder klassieke manier gebruikt.In de tiende uitgave van de European Campaign Planner geeft Carat International cijfers over het bereik van de satellietzenders. Van de 138 miljoen tv-toestellen in West-Europa zou 42 % dergelijke zenders kunnen ontvangen via de kabel of via individuele schotelantennes. De meeste ontvangers zitten in Noord-Europa.De Benelux en Duitsland zijn de meest bekabelde gebieden (respektievelijk 97 % en 84 % van de tv-huishoudens hebben een kabelaansluiting of een schotelantenne). MTV en Eurosport zijn de meest bekeken zenders : ze zijn te zien in 60 % van de Europese tv-huishoudens. Momenteel zijn er acht Paneuropese satellietzenders.Het grootste probleem voor adverteerders die gebruik willen maken van de grensoverschrijdende zenders, is het gebrek aan onderzoek over die markt. Er bestaat wel één onderzoek (PETAR, Pan-European Television Audience Research), maar dat is beperkt tot zes landen en wordt gesubsidieerd door MTV. Voor het voorjaar van 1996 is de European Media Survey gepland, waarvan de kosten gedragen worden door NBC Super Channel, CNN, EBN en Eurosport.Volgens Carat International hebben de adverteerders tot nu toe vooral op het gevoel reklametijd gekocht op die zenders. De ervaring geeft ook aan dat Paneuropese zenders het vooral goed doen als ze zich beperken tot een tematische aanpak (zoals bijvoorbeeld sport, muziek, business-nieuws).De European Campaign Planner van Carat International geeft niet alleen een overzicht van de Paneuropese media en hun markt, maar bevat ook cijfers over de ontwikkeling van de nationale reklamemarkten in 24 Europese landen. Van de belangrijkste media worden de oplagecijfers gegeven, de aantallen lezers, kijkers of luisteraars, alsook de tarieven van de reklameruimte of -zendtijd.De European Campaign Planner van Carat International is verkrijgbaar bij Carat Crystal, tel. (02) 743.09.00, fax (02) 743.09.77.SEAGRAMS OP INTERNET Een logische uitbreiding van het kommunikatieprogramma voor de eindejaarsfeesten.DE SITE VAN D'IETEREN De gedroomde manier om een geavanceerde wagen als de Audi A8 voor te stellen.