In een maatschappij waarin de auto vaak wordt beschouwd als een noodzakelijk kwaad, is er toch nog altijd ruimte voor leuke sportieve modellen, die zich richten tot autoliefhebbers die genieten van een uitstekende wegligging, een vlotte acceleratie en dat homogene gevoel van een wagen waarin alles klopt. Sommige autoliefhebbers hebben in de garage een zogenoemde hot hatch. 'Hot' zoals in 'snel en sexy' en 'hatch' als de afkorting van 'hatchback', een koetswerktype met een achterklep. Het zijn kleine, betaalbare scheurijz...

In een maatschappij waarin de auto vaak wordt beschouwd als een noodzakelijk kwaad, is er toch nog altijd ruimte voor leuke sportieve modellen, die zich richten tot autoliefhebbers die genieten van een uitstekende wegligging, een vlotte acceleratie en dat homogene gevoel van een wagen waarin alles klopt. Sommige autoliefhebbers hebben in de garage een zogenoemde hot hatch. 'Hot' zoals in 'snel en sexy' en 'hatch' als de afkorting van 'hatchback', een koetswerktype met een achterklep. Het zijn kleine, betaalbare scheurijzertjes die ten onrechte worden geassocieerd met wegpiraten. Een van die wagens is de Ford Fiesta ST, waarvan een nieuwe generatie in de showroom opduikt. We bekennen meteen kleur: net zoals de vorige generatie is ook deze ST onze favoriet in zijn klasse. Hoewel we met een kritische houding achter het stuur kropen: Ford besliste onder de motorkap te downsizen. Daar zit nu een drie- in plaats van een viercilinder - een ingreep die liefhebbers van het genre de wenkbrauwen deed fronsen. Maar de driecilinder veegde onze argwaan snel weg: hij levert meer dan voldoende kracht om dynamisch te rijden, zelfs als het bergop gaat. En hij gromt heel aangenaam. Natuurlijk verbruikt hij stevig als je van zijn capaciteiten geniet. Dynamisch rijden is het normverbruik van 6 liter even vergeten: wij joegen er lustig 8,5 liter door. Niet abnormaal voor dat motortype overigens. Voor rijgedrag en rijplezier blijft de derde generatie van de Fiesta ST meer dan ooit de referentie. Zelfs op natte wegen bleef hij voorbeeldig stuurvast, zelfs als je wat stoerder de bocht ingaat. Maar kies je voor een gezapige tred, dan bereikt de ST een rijcomfort dat zijn voorgangers niet hadden. De nieuwe Fiesta ST is meer dan ooit inzetbaar voor dagelijks gebruik, want hij stelt de rug niet langer op de proef als je over een slecht wegdek vol putten en bulten rijdt. Dat stond bovenaan op het todolijstje van de ingenieurs, toen zij zich aan het werk zetten voor deze generatie van de ST: hij moest polyvalenter worden. Missie volbracht. Op het prijskaartje staan nog altijd heel democratische cijfers. Voor 23.000 euro haal je een van de leukst rijdende auto's in huis. Ook daarom is de ST een van de aantrekkelijkste in zijn soort. Voor de vaak genoemde concurrent, de Polo GTi van Volkswagen, klimt de factuur naar minstens 27.300 euro.