Miskend talent

Ad Van Poppel medewerker Trends

De Suzuki V-Strom 650 is een fijne, maar ondergewaardeerde motor. Voor 2012 heeft Suzuki het model onder handen genomen.

Er zijn van die motoren waar je op gaat zitten en die je al vanaf de eerste meter een vertrouwd gevoel geven. Motoren waarvan je ook de indruk hebt dat je er moeiteloos uren mee kunt rijden. De vernieuwde Suzuki V-Strom 650 is er zo een. Starten, wat warmdraaien, in de eerste versnelling en rijden. Piece of cake. De zitpositie is goed: rechtop en ontspannen. Het brede toerstuur ligt goed in de hand. Het hoge zadel (835 mm) en dat stuur bieden je een goed overzicht op de rest van het verkeer. Dat komt van pas in druk verkeer en in files. De V-Strom is precies te sturen tussen de rijen auto’s door, ook in bijna stilstaand verkeer op de verkeersassen in hartje Brussel. Daar blijkt eveneens dat de smalle bouw van de motor een groot voordeel is. De motor levert 72 pk, meer dan voldoende voor het dagelijkse verkeer. De krachtbron heeft veel koppel en de uitlaat produceert een fraaie roffel. Op de snelweg draait het blok een rustige 5000 à 5500 toeren per minuut bij een kruissnelheid van 120 kilometer per uur. Het rode gebied op de toerenteller start bij 9000 toeren. Doortrekken na een klaverblad- of verkeerswisselaarbocht wordt een plezier. En op de kleine buitenwegen is de V-Strom ook in zijn element. Je voelt nauwelijks het gewicht van 214 kilo.

Suzuki bracht de tweecilinder in 2004 voor de eerste keer in het gamma. De motor was het kleine broertje van de 1000cc V-Strom twin. De 1000cc’er is vooral een ad- venturemotor, een exemplaar waarmee je grote reizen kunt maken, gepakt en gezakt. De 650-uitvoering is ideaal voor woon-werkverkeer en weekendtrips – wat niet wil zeggen dat er geen grote reizen mee gemaakt kunnen worden. Sinds de introductie was er op ABS als optie in 2006 na weinig gewijzigd aan de kleine V-Strom. Voor het huidige modeljaar nam de fabriek de motor onder handen. Op het eerste gezicht lijkt het vooral een optische aanpassing, maar als je verder kijkt, zijn de veranderingen toch groter. De V-Strom heeft de 645cc twin in V-opstelling van de Gladius gekregen. De zuigers, cilinders en kleppen zijn onder handen genomen, wat resulteert in meer koppel in het lagere- en middentoerenbereik. Het verbruik van die krachtbron is 9 procent lager dan zijn voorganger. Dat betekende ook dat Suzuki de tank een wat kleinere inhoud kon geven, zonder dat de actieradius verminderde. ABS is nu opgenomen in de standaarduitvoering.

motor: 645 cc tweecilinder in V-opstelling, vier kleppen per cilinder, zes versnellingen, kettingaandrijving

vermogen: 72 pk bij 8400 tpm

zithoogte: 835 mm

gewicht (rijklaar): 214 kilo

tankinhoud: 20 liter

prijs: 8570 euro

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content