MIREILLE. GROTE KUIS

Meer witte boorden, betekent minder werk voor industriële stomerijen. Mireille uit Merchtem blijft echter goed op stoom liggen.

“De markt groeit niet. Integendeel. Hoe meer werklozen, hoe minder bedrijfskledij wij kunnen wassen. Ook het partikulier aanbod daalt. De prijzen blijven stijgen, de wasmachines worden steeds beter. “

Is Jan Van De Voorde weer een van die klagende Belgische bedrijfsleiders ? Toch niet. De algemeen direkteur van de stomerij NV Mireille zag zijn omzet de voorbije twaalf jaar verdubbelen. 350 werknemers waren vorig jaar goed voor 417 miljoen frank. Met andere woorden : Mireille bijt flink in de marktaandelen van de konkurrenten. “Mireille blijft groeien. Daarvoor zorgen klokvaste leveringen, kwaliteit en regelmaat. “

In 1955 sticht Marcel Van De Voorde, broer van Jan, de stomerij Mireille genoemd naar de naam van zijn dochter. 40 jaar later is Mireille uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf. Marcel heeft intussen de onderneming verlaten, Jan is vandaag de voornaamste aandeelhouder. 1983 is een scharnierjaar. Voordien verzorgde Mireille alleen de was van partikulieren. Maar met de recessie en de verhoging van de BTW-voet is de daling van de vraag “vreesaanjagend”. Mireille mikt op een nieuw marktsegment : de bedrijfskledij. Grote distributiebedrijven, de vlees-, staal-, bouwsektor en de interimbureaus laten vandaag hun kledij bij Mireille reinigen. Dat gebeurt in het was- en reinigingscentrum in Heusden-Zolder, met 300 werknemers. Een jaar geleden bouwde Mireille ook een 60 miljoen frank duur distributiecentrum in Merchtem, 2,5 keer groter dan de vorige vestiging in Wemmel.

Naast wassen en stomen behoren ook herstel, vervanging en verkoop van bedrijfskledij tot de totaal-dienstverlening van het bedrijf. Mireille verhuurt bovendien 10.000 schoonlooptapijten, standaard of met het logo van het bedrijf erin verwerkt.

De business-to-business-aktiviteit levert 45 % van de omzet, de partikuliere eveneens 45 %. Een tiende is stomerij voor kleinere winkels, die bepaalde kledij zelf niet aankunnen. “De partikuliere markt blijft heel belangrijk, ” zegt Jan Van De Voorde. De piek hier situeert zich nog steeds rond Pasen, als de burger “grote kuis” houdt.

Ook in de stomerijsektor woekert “een prijzenslag”. Van De Voorde is als voorzitter van de Federatie van de Belgische Textielverzorging hiervan een bevoorrecht getuige. “Als er geen marge is, doen wij niet mee. Ook al verliezen we daardoor af en toe een klant. “

JAN VAN DE VOORDE (MIREILLE) Ook in de stomerijsektor woekert een prijzenslag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content