T ine Bodyn, Els De Deken, Tiene Verleyen en Gudrun Cottenier hebben stuk voor stuk een eigen speciaalzaak in Oudenaarde, én zijn klanten van elkaar. Met de eindejaarsperiode in zicht, willen ze hun winkels in de kijker zetten. "Maar dan niet louter commercieel," zegt De Deken. "De mensen willen concrete tips in hun eigen leefwereld kunnen toepassen. Daarom willen we onze vakkennis doorgeven aan onze kla...

T ine Bodyn, Els De Deken, Tiene Verleyen en Gudrun Cottenier hebben stuk voor stuk een eigen speciaalzaak in Oudenaarde, én zijn klanten van elkaar. Met de eindejaarsperiode in zicht, willen ze hun winkels in de kijker zetten. "Maar dan niet louter commercieel," zegt De Deken. "De mensen willen concrete tips in hun eigen leefwereld kunnen toepassen. Daarom willen we onze vakkennis doorgeven aan onze klanten." Vorig jaar organiseerden De Deken en Bodyn workshops in een zaaltje. "De reacties waren zo positief, dat we het initiatief wilden uitbreiden. Deze keer zouden we de workshops wel in onze eigen winkel organiseren," aldus Bodyn. Het succes bracht de vier vrouwen op het idee een Feestroute te organiseren. Op vrijdag 29 november, zaterdag 30 november en zondag 1 december zijn er zeven routes die de klanten naar verschillende workshops brengen. Tiene Verleyen van Het Huis aan de Schelde geeft uitleg over de designvoorwerpen van Alessi, terwijl Tine Bodyn van Textilma met een paar eenvoudige technieken toont hoe een sjaal moet worden geknoopt. Els De Deken van Daskalidès Oudenaarde leert de deelnemers verschillende soort thee kennen, schenken en proeven. Gudrun Cottenier van De Groene Verbeelding ten slotte geeft een voorstelling van de nieuwste groentrends met aandacht voor kersttafeldecoraties. Tienduizend klanten kregen intussen een uitnodiging in de bus. "Het is de bedoeling om een kruisbestuiving tussen de vier verschillende klantengroepen te creëren," zegt Cottenier. "Met de Feestroute bereiken we niet alleen een grotere groep, maar we bevelen tegelijk de andere speciaalzaken aan onze klanten aan." De vier vrouwen rekenen op ongeveer duizend bezoekers.De voorbereiding voor de Feestroute gebeurde zoveel mogelijk binnenshuis. Op die manier konden de investeringen worden beperkt tot 3700 euro. Verleyen: "Ondanks de grote voorbereidingen denken we er toch aan om de Feestroute elk jaar te organiseren. De eindejaarsperiode is commercieel gezien het zinvolst." Aan uitbreiden denken de vier nog niet. "Onze winkels zijn complementair. Vier speciaalzaken is meer dan genoeg om alles vlot te laten verlopen."Melanie De Vrieze De vier vrouwen rekenen op ongeveer duizend bezoekers.