Een doos van God

Frédéric Suber, het 52-jarige creatieve brein achter Suber Factory, herinnert zich zijn tienertijd alsof het gisteren was. "Ik droomde maar van één ding: een modeldoos om een auto mee te bouwen", vertelt hij. "Die eerste doos voelde alsof God me die zelf had bezorgd. Die passie voel ik nog altijd. Toen ik na mijn universitaire studie miniatuurauto's wilde bouwen, verklaarde mijn entourage me gek, maar niets hield me tegen. De belangrijkste push kwam toen ik Jacques Swaters ontmoette. Hij was de eerste invoerder van Ferrari in ons land. Hij bracht me in contact met d e beau monde. Op de Par...

Frédéric Suber, het 52-jarige creatieve brein achter Suber Factory, herinnert zich zijn tienertijd alsof het gisteren was. "Ik droomde maar van één ding: een modeldoos om een auto mee te bouwen", vertelt hij. "Die eerste doos voelde alsof God me die zelf had bezorgd. Die passie voel ik nog altijd. Toen ik na mijn universitaire studie miniatuurauto's wilde bouwen, verklaarde mijn entourage me gek, maar niets hield me tegen. De belangrijkste push kwam toen ik Jacques Swaters ontmoette. Hij was de eerste invoerder van Ferrari in ons land. Hij bracht me in contact met d e beau monde. Op de Parijse nichebeurs Retro Mobile, de hoogmis voor verzamelaars, krijg ik elk jaar oneindig veel vraag." Porsche, Maserati, Ferrari. Frédéric Suber maakt ze in zijn atelier in Brussel allemaal op schaalgrootte. "Dat werk is zo arbeidsintensief dat ik er elk jaar maar een dozijn kan maken", vertelt hij. "Je hebt de miniatuurautootjes die je met duizenden overal kunt krijgen, meestal 'made in China' . En dan heb je wat ik maak: collector's items waar een heel productieproces aan voorafgaat en die een kopie zijn van de een of andere iconische wagen. Zoals de McLaren waarmee de Brit James Hunt in 1976 het wereldkampioenschap Formule 1 won. Of de Maserati van Juan Manuel Fangio uit 1957. " Zijn klanten weten Frédéric Suber al jaren te vinden in zijn atelier. Onder hen zijn de Belgische CEO's van Groep Versluys en Porsche Belgium, en de voormalige Formule 1-ster Jacky Ickx. Maar er is ook interesse uit het buitenland. Popster Bono en modeontwerper Ralph Lauren zijn eveneens klant. "De voldoening die ik krijg van het contact met die grote heren is eindeloos. Ik beschouw hen dan ook niet als klanten, maar eerder als vrienden. Ze komen altijd terug. Een relatie opbouwen met een klant is essentieel voor mij. Ik wil erkenning en respect voelen voor mijn maakwerk. Als ik dat niet voel, weiger ik de opdracht." Ook Martin Bouygues, de CEO van Bouygues, is klant. "Ik maak alles met de hand", zegt Suber. "Ik heb meer orders dan het dozijn dat ik op jaarbasis kan verwerken." Om een opdracht tot een goed einde te brengen, rekent Suber gemakkelijk twee tot drie jaar. "Ik werk tien uur per dag, en zeven dagen per week." "Ralph Lauren kwam helemaal uit Parijs om zijn bestelde wagen op te halen", zegt Suber. "Naar Bono ben ik dan zelf gegaan. Hij was in Brussel voor een concert in het Koning Boudewijnstadion. Dat was minder eenvoudig dan het vooraf leek. Na het concert, dat tegen middernacht afliep, heb ik nog uren staan wachten met de auto in de hand. Hij had eerst nog wat tijd nodig om af te kicken, werd me gezegd. Diep in de nacht heb ik mijn product persoonlijk kunnen overhandigen. En ja, ik zag fonkelende oogjes. Bono was blij als een kind. Zo gaat het altijd."