Om onze testwagen van de week in het gamma van het merk te situeren, moeten we even terug in de tijd. In 2004 lanceerde Mercedes een nieuw soort koetswerktype, een coupé met vier deuren. De CLS bleek een schot in de roos. Tijdloos mooi. Zozeer dat er een lichte paniek door de bestuurskamers van BMW en Audi voer. Ze stuurden hun designers meteen naar de tekentafel. Modellen zoals de Audi A7 en de Gran Coupé van BMW zijn daar het resultaat van. Later was Mercedes de concurrenten alweer voor, to...

Om onze testwagen van de week in het gamma van het merk te situeren, moeten we even terug in de tijd. In 2004 lanceerde Mercedes een nieuw soort koetswerktype, een coupé met vier deuren. De CLS bleek een schot in de roos. Tijdloos mooi. Zozeer dat er een lichte paniek door de bestuurskamers van BMW en Audi voer. Ze stuurden hun designers meteen naar de tekentafel. Modellen zoals de Audi A7 en de Gran Coupé van BMW zijn daar het resultaat van. Later was Mercedes de concurrenten alweer voor, toen het een break van zijn CLS lanceerde: de CLS Shooting Brake. Alweer een esthetische voltreffer. Wat de CLS was in het segment van de S-Klasse, is de CLA voor de A-Klasse, de kleinste van Mercedes. De eerste generatie kwam in 2013 op de markt, twee jaar later gevolgd door de CLA Shooting Brake, de breakversie. Vorig jaar, na een carrière van zes jaar (berline) en vier jaar (break), volgde de tweede generatie. Voor deze test stuurde Mercedes ons op weg met de AMG 35. Ook dat is nieuw. Mercedes heeft van bijna alle modellen AMG-versies: heel extreme, sportieve en peperdure machines. Zoals de CLA AMG 45, die in vier seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur accelereert en een beenharde ophanging heeft om de auto in het snelle bochtenwerk perfect vlak tegen het wegdek te houden. Die wagen is niet echt comfortabel voor dagelijks gebruik. De kloof tussen een gewone CLA en de extreme AMG 45 overbruggen, is de bestaansreden van de AMG 35. Noem die een lightversie van het echte spul: nog altijd bijzonder, maar minder hardcore. Je onderscheidt je van de klassieke CLA-versies dankzij het AMG-label op de koffer, je kan er snoeihard mee gaan, je betaalt meer dan 10.000 euro minder dan voor de compromisloze CLA AMG, en bij gewoon gebruik is hij comfortabel genoeg om te dienen als gezinswagen. Onderweg merk je meteen dat er 306 paarden onder de kap zitten, toch als je ze wakker duwt met je rechtervoet. Maar we reden er op een zondagochtend ook heel rustig mee om chocoladebroodjes. Er is een behoorlijk gevoel van comfort dankzij de ophanging, die niet alleen geschikt is om mee te scheuren, maar ook putten en bulten in het wegdek goed wegfiltert. Kortom: opdracht volbracht.