De herdenking van Mei '68 geeft stof tot heel wat initiatieven die de protesten, de revoltes en de manifestaties van die woelige tijd in herinnering brengen. Getrouw aan zijn reputatie geeft het Mima in Molenbeek een eigenwijze draai aan die herdenkingen. Het museum voor urban art in de voormalige Bellevue-brouwerij toont een lijvige ree...

De herdenking van Mei '68 geeft stof tot heel wat initiatieven die de protesten, de revoltes en de manifestaties van die woelige tijd in herinnering brengen. Getrouw aan zijn reputatie geeft het Mima in Molenbeek een eigenwijze draai aan die herdenkingen. Het museum voor urban art in de voormalige Bellevue-brouwerij toont een lijvige reeks protestaffiches uit de periode van 1968 tot 1973: de tijd van de Franse studentenrevolte, de Black Panthers en de oorlog in Vietnam. Ze komen uit de collectie van de scenarist en journalist Michaël Lellouche, die in zijn vrije tijd revolutionair drukwerk verzamelt. De tentoonstelling in het Mima is een sterke bloemlezing. De thema's op de affiches zijn nog altijd springlevend: gender, wereldvrede, het milieu, werkgelegenheid, solidariteit, emancipatie en de erkenning van minderheden. De collectiestukken komen uit dertig landen, van Ethiopië tot Palestina. Vijftig jaar na datum voelen de affiches nogal archaïsch aan, vooral omdat de sociale media vandaag de plaatsen zijn waar het volksverzet wordt georganiseerd. Maar ze zijn wel staaltjes van communicatief vernuft. De opruiende slogans en de expressieve grafische vormgeving, die vaak verwant is aan de popart, hebben weinig van hun rebelse kracht ingeboet. Die kracht was Andy Warhol in die tijd ook niet ontgaan: de zeefdruktechniek hielp om boodschappen in die vijf revolutionaire jaren in een mum van tijd op honderden exemplaren te drukken. ' Power to the People', ' Sisterhood is Powerful', ' Nous sommes tous des juifs et des Allemands': het zijn iconische slogans die getuigen van een woelige, maar esthetisch boeiende periode.