Elk jaar stellen honderden meubelontwerpers - veelal Italianen - hun talloze creaties tentoon op de Salone del Mobile in Milaan. Alhoewel dat nieuw relatief is. Alles heeft zijn beperkingen. Zo ook de ontwerpen. Vorm, kleuren, functie en comfort, materialen en productiemogelijkheden vertonen weinig baanbrekende vernieuwing. Maar er is een algemene tendens, en die kenmerkt zich door het streven naar minimalistische eenvoud, het teruggrijpen naar het nabije verleden (vorm en popkleuren); het gebruiken van edele en synthetische materialen van hoogstaande kwaliteit; het kiezen voor lichtheid en mobiliteit.
...

Elk jaar stellen honderden meubelontwerpers - veelal Italianen - hun talloze creaties tentoon op de Salone del Mobile in Milaan. Alhoewel dat nieuw relatief is. Alles heeft zijn beperkingen. Zo ook de ontwerpen. Vorm, kleuren, functie en comfort, materialen en productiemogelijkheden vertonen weinig baanbrekende vernieuwing. Maar er is een algemene tendens, en die kenmerkt zich door het streven naar minimalistische eenvoud, het teruggrijpen naar het nabije verleden (vorm en popkleuren); het gebruiken van edele en synthetische materialen van hoogstaande kwaliteit; het kiezen voor lichtheid en mobiliteit.Parallelmet deze concrete, tastbare tendens, vindt ook die andere opmerkelijke evolutie plaats. Designers zenden met hun ontwerpen meer en meer boodschappen uit; meubels hebben ook een communicatieve rol en kunnen het gedrag beïnvloeden. Niet dat die boodschap er altijd duidelijk bovenop ligt. In meerdere projecten voel je ze onderhuids, heel discreet, zonder grootheidswaanzin. Suggesties, daar draait het om. Neem nu de lichte, en dus makkelijk verplaatsbare meubelstukken. Die maken het mogelijk de ruimte naar believen in te delen, al naargelang van het verlangen van het moment. De studeerruimte wordt speelkamer, in de woonkamer kan gestudeerd worden, in de keuken komt een leeshoek. Meubelstukken worden 'accessoires', zoals bijvoorbeeld de zitmeubels die Philippe Starck maakte voor Cassina. Eenzelfde ruimte leent zich tot meerdere activiteiten; alles is flexibel, en op de mensen - individueel of in groep - afgesteld. Want ook daar draait het natuurlijk om: om de mens. Beter gezegd: om de bevordering van intermenselijke communicatie. Ook op esthetisch vlak vertoonde Milaan een gemeenschappelijk kenmerk. Het minimalisme is de wereld nog niet uit. Maar niet in zijn strakke vorm. Op de vorige edities van het Salone del Mobile viel het eveneens op: meubelontwerpers refereren aan wat vrolijkere stijlen uit het nabije verleden. De meubelontwerpers die expliciet voor het strenge minimalisme opteren, zijn zeldzaam. Een leefruimte - zelfs de allermodernste - is geen museum of modeboetiek. Een bepaalde vorm van eclecticisme is onvermijdelijk. Het aanbod dat u vandaag in de designboetieks vindt, houdt daar dus rekening mee.1. Rialto van C.R.S. voor Saporiti. Alleen de rugleuning staat vast. Info Tradix: (02) 537.63.00. 2. Odissey van Aristotele Frangis voor Sawaya & Moroni. Technologie en eenvoud. Info Creadis: (057) 30.14.20. 3. MY 68 van Michael Young voor Sawaya & Moroni. Gebogen hout. Info Creadis: (057) 30.14.20. 4. Functional Ornament van Jan Melis voor Droog Design. In polyurethaan. Info Mobach: 00-31-346-25.12.75. 5. Sofa van Ross Lovegrove voor Frighetto. Gebeeldhouwd meubilair. Info Yves Leonard: (03) 464.20.92. 6. Unieke houten beeldjes, beeldhouwwerk van Gluska Natanel. Info: 00-41-1-483.03.66. 7. Mito d'Europa van Falt Design voor Kundalini. Ter stimulering van de seksuele driften, zo wordt beweerd. Info Visa Versa: (09) 346.65.17. 8. Vermelha van Fernando en Humberto Campana voor Edra. Van katoenen koord. Info Rika Andries: (03) 235.59.22. 9. Passepartout van Lauda & Donegani voor Edra. Chaise longue op wieltjes. Info Rika Andries: (03) 235.59.22. 10. Cubista van Massimo Morozzi voor Edra. Verplaatsbare divan. Info Rika Andries: (03) 235.59.22. 11. Revolving Cabinet van Kuramata voor Cappellini. Alles in de hoogte schikken. Info Rika Andries: (03) 235.59.22. 12. Loop van Barber Osgerby voor Cappellini. Gebogen hout. Info Rika Andries: (03) 235.59.22. 13. Sacco van Gatti-Paolini-Teodoro voor Zanotta. De grote terugkeer. Info Zaïra Mis: (02) 735.52.12. 14. Meonia van Ernesto Gismondi voor Artemide. Voor kleurrijk licht. Info: (02) 334.84.50. 15. Lunella van Enrico Baleri voor Baleri Italia. Zitten in de toekomst. Info J & E Van Craen: (02) 502.91.16. 16. Stuk van Archivolto voor Fasem. Soepele rugleuning in generfd leder. Info Yves Leonard: (03) 464.20.92. 17. Morgan van Rodolfo Dordoni voor Schopenhauer. Bibliotheek met zelfdragende en verplaatsbare elementen. Info Dalcan: (02) 354.84.20. 18. Lunar van James Irvine voor B&B Italia. Info Marco Willems: (011) 31.54.39. 19. 637.98 van Antonio Citterio voor B&B Italia. Info Marc Willems: (011) 31.54.39. 20. Minima Ciliego bij MDF. Polyvalente opbergruimte. Info Eurobiz: (09) 220.85.64. 21. Laleggera van Riccardo Blumer voor Alias. Minder dan 3 kg! Info J&E Van Craen: (02) 502.91.16. 22.Sansone van C.R.S. voor Halifax. De essentie. Info Tradix: (02) 537.63.00. 23. Biblios bij Spijker. Een tafel met duizend en één accessoires. Dit is Belgisch! Info Spijker: (03) 744.05.77. 24. Campo van Mathias Hoffman voor de Sede. Modulair salon. Info Marie Mertens: (068) 54.28.42. 25. Linea Curva bij Treca de Paris. Multifunctioneel zitmeubel. Info: (02) 738.78.90. 26a + b. Dia van Gioia Meller Marcovicz voor ClassiCon. Tuinmeubilair. Info Creadis: (057) 30.14.20. 27. Step van Luca Meda voor Molteni. Een kast, drie samenvoegbare versies. Info Sélection b&c: (02) 344.00.49. 28a + b + c. LWS van Philippe starck voor Cassina. Met steunvlakken, geïntegreerde elektriciteitsvoorziening, enz. Info Mobica: (02) 466.83.60. 29. Easy Chair Nandin van Hans-Peter Weidmann voor Artek. Een pronkstuk in gebogen hout, van de hand van de meubelmaker van Alvar Aalto. Info Mobica: (02) 466.83.60. 30. Assam van Vico Magistretti voor Flou. Het minimalisme in de slaapwereld. Info Rika Andries: (03) 235.59.22. SERGE VANMAERCKE