Ernstig maar niet saai
...

Ernstig maar niet saaiEen designmeubel wil meestal niet bekoren met uiterlijke praal, maar moet het hebben van sobere, zuivere lijnen, materialen, kleuren én van kwaliteiten die niet meteen zichtbaar zijn : duurzaamheid en gebruiksgemak. Een meubel krijgt persoonlijkheid door zijn gebruiker. Niet omgekeerd.TEKST : SERGE VANMAERCKE Provocatie, fantasie of verrassingen zijn er op het eerste gezicht bijna nooit op de Meubelbeurs van Milaan, het belangrijkste jaarlijkse trefpunt voor alles en iedereen die met ontwerp en commercialisatie van internationale, maar vooral toch Italiaanse hedendaagse meubelen te maken heeft. De beurs heeft plaats in april en in het najaar staan de nieuwigheden in de Belgische meubelzaken. De uitgesproken hang naar zuiverheid en soberheid heeft van bewegingen die graag uitpakten met opzichtige creaties zoals Memphis en Alchemia in de jaren '80 voltooid verleden tijd gemaakt. Maar dat wordt enkel betreurd door wie het kader belangrijker vindt dan het schilderij. Meer en meer staat kwaliteit voorop en worden voor die kwaliteit ook redelijker prijzen gevraagd. Dat laatste hebben we te danken aan producten die een dubbel doel dienen : privé en collectief. De vedettencultus heeft de designers en de industrie zeker geen windeieren gelegd in een periode dat een naam of een merk belangrijker was dan comfort bijvoorbeeld, maar het ene hoeft het andere voortaan niet meer uit te sluiten. De huidige meubels bevatten meer vernuft dan ze willen tonen, zowel op technisch vlak als wat de kwaliteit van de materialen betreft. Houtsoorten, stoffen, metalen, glas en composietmaterialen kunnen het best met elkaar vinden.Antonio Citterio, Philippe Starck, Jasper Morrisson, Piero Lissoni, Vico Magistretti, Richard Sapper en vele anderen tellen nog altijd mee, terwijl enkele nieuwe enfants terribles die meteen tot supersterren werden gebombardeerd, schitteren door hun afwezigheid. De industriële vormgeving wint opnieuw aan belang en mikt met heel wat nieuwigheden op woningen, hotels, restaurants, ziekenhuizen, kantoren en zelfs fabrieken.Het zijn de gebruiker en de omgeving (decoratie, functie, schikking enz.) die het meubilair persoonlijkheid verlenen, terwijl het vroeger vaak omgekeerd was. Het is duidelijk dat die trend, gezet door designers en architecten van hoog niveau, een metafoor is voor de manier waarop wij onze huidige tijd beleven, met een duidelijke verwijzing naar een beter leven.Ernstig, maar niet saai. Het ontbreekt ze niet aan fantasie, integendeel, maar de ernst staat voorop. De verwijzingen naar het verleden hebben niets anekdotisch : nieuwe technieken en materialen verantwoorden ruimschoots de re-creaties. Wedden dat Gio Ponte, de schepper van de superliggiera in de jaren '50, zich genoeglijk zou hebben omgedraaid in zijn graf als hij het ontwerp van onze landgenoot Pol Quadens had gezien ? Die presenteerde in Milaan de lichtste stoel ter wereld, zijn C06 in koolstofvezel. De nieuwe collecties van dit jaar geven een gevoel van zekerheid en tijdloosheid. De voorstanders van revolutionaire vernieuwingen zullen op hun honger blijven, de liefhebbers van kwaliteit zullen in de wolken zijn. Nieuwe meubelen kopen wordt minder riskant : men heeft ten minste waar voor zijn geld. Om zijn keuze beter af te stemmen op de beschikbare ruimte, doet al wie zijn interieur wil vernieuwen, er goed aan zich te laten bijstaan door een goede binnenhuisarchitect of een bekwame verkoper. Van vakmensen mogen we eisen dat ze op het niveau zijn van de service die ze aanbieden. De meubelhandel en de klanten varen er wel bij.Aperto (03) 248.84.85./ Rika Andries (03) 235.59.22./ Artiscope (02) 735.52.12./ Créadis (057) 30.14.20./ Espaces & Lignes (02) 427.43.43./ Gerda Flypo (056) 21.08.07./ Friday (02) 502.37.18./ Kreymborg (02) 343.51.64./ Mobica (02) 466.83.60./ Montis 31-162-37.77.77/ Sélections b&c (02) 511.60.09./ Tradix (02) 537.63.00./ Trecca (02) 735.15.86./ Marco Willems (011) 31.54.39. Laleggera van Ricardo Blumer voor Alias (Kreymborg). Stapelbare stoel van een oud-medewerker van Mario Botta en criticus bij het blad Domus. Massief esdoorn met bekleding in esdoornfineer. Inwendige structuur : ingespoten polyurethaan.Onda Kart van Ron Arad voor Fiam (Mobica). Verlichte vitrinekast op wieltjes van een van de meest provocerende designers van het ogenblik. Opties : legplaten in hout of glas, laden, cd-, cassette- of videorek vrij in te passen in de gegolfde zijkanten.MET van Piero Lissoni voor Cassina (Mobica). Dit systeem van zitelementen met afneembare bekleding bestaat uit 23 modellen, waaronder originele hoekelementen. Stalen structuur en basis in glimmend of mat aluminium. Met bijpassende tafeltjes.Vanja van Vico Magistretti voor Flou (Rika Andries). Het hoofdeinde bestaat uit twee elementen. Verkrijgbaar in kerselaar of beuk, in kerselaar met Bulgaars leder, of in afneembare stoffen bekleding. De naam heeft Magistretti eens te meer ontleend aan deJuli van Werner Aisslinger voor Cappellini (Rika Andries). Zitting in polyurethaan, verkrijgbaar in wit, oranje, groen, blauw, grijs, donkergrijs en zandkleur. Met vier of vijf poten, met of zonder wieltjes. Draaiende en in de hoogte verstelbare zitting.Basica van Konstantin Grcic voor Driade (Espaces et Lignes). Hangplank met steunen in onder druk gegoten aluminium. Verkrijgbaar in 90 cm of 135 cm. Diepte 29,8 cm. Hoogte 29,8 cm.Tavolo Elle van Pietro Silva voor Targa Italia (Aperto). Tafel in gelaagd berkenhout en glas met verbindingen in aluminium en rubberen kussentjes. Een uitgekiende vorm voor een product met een typisch industrieel design.C06 van Pol Quadens voor Pol International Design (Tradix). De lichtste stoel ter wereld (slechts 980 gram) vervaardigd in gemetalliseerde koolstofvezel. Uitgevoerd in samenwerking met ingenieurs uit de luchtvaart en de sportartikelensector. Het prototype heeft al in alle designmusea van Europa gestaan. Mavi van Vico Magistretti voor Kartell (Tradix). Een van de vedettes van de beurs. Eenzitter in polypropyleen, gekleurd in de massa (8 kleuren), op een geraamte in verchroomd staal. Kartell benadrukt de stevigheid van dit model én de evenwichtige prijs-kwaliteitsverhouding. Chiosco van Luca Meda voor Molteni (Sélections b & c). Een eindeloze reeks bergmeubelen die passen bij tafels, stoelen, bureautafels, consoles en allerlei voorwerpen. Perenhout en ivoorkleurige lak vormen een harmonieus geheel. Lichte assemblage-elementen, stofwerende profielen, onzichtbare rails, draai-, schuif- en vouwdeuren. Atavola van Paolo Piva voor B&B Italia (Marco Willems). Het bedrijf van Ambrogio Busnelli vierde zijn dertigjarig bestaan in Milaan. Hier een tafel met een houten onderstel en een besteklade ingebouwd.Mobili contenitori van Sottsass Associati voor Zanotta (Artiscope). Geheel van acht bergmeubels, elk met een welbepaalde bestemming. Gemeenschappelijk kenmerk is een voetstuk dat kleiner is dan de basis van elk meubel.Silvergate van Studio DDL voor Zerodesign (Friday). Multifunctioneel bergmeubel voor boeken, kleren, verzamelingen enz. Rekken in geanodiseerd aluminium (136 x 33 cm). Schuifdeuren in doorzichtig polycarbonaat.Obsession van Annette Lang voor Treca. Treca deed een beroep op verscheidene designers met naam. Op Matteo Thun bijvoorbeeld voor een reeks bedden, goed uitgekiend op gebied van kwaliteit en esthetiek. Een collectie die u moet gezien hebben. Hier een bedbank. Tricco van Platt + Young voor Sawaya & Moroni (Créadis). Tafeltje in esdoorn ontworpen door twee jonge Engelsen. De laden kregen een rode binnenbekleding, bestemd voor dingen die even kostbaar zijn als het tafeltje zelf.Olivier van Gijs Papavoine voor Montis. Een draaiende fauteuil met voetensteun van een Nederlandse fabrikant gespecialiseerd in lederen meubelen.Tavolo Zoi van Chi Wing Lo voor Giorgetti (Gerda Flypo). Aan één zijde afgeronde tafel, vast of met verlengstuk. Esdoorn en gelakt metaal. Kan door één persoon verplaatst worden dankzij de wieltjes.