Elke ondernemer heeft doelen. Ron Maes, zaakvoerder van HR-Productions en voormalig uitgever van Bizz Magazine, had ook een doel: een Porsche kopen vóór zijn dertigste jaar. "Het zat tussen mijn oren. De Porsche stond symbool voor succes." Maar toen hij door de finish ging, bleek 'binnen zijn' helemaal niet zo fantastisch. "Ik dacht dat niet werken leuk zou zijn en nam een sabbatjaar. Al na drie maanden begon het te jeuken." En nog vijf maanden later had Maes een nieuw bedrijf opgestart. Met dit verschil dat hij zich geen zorgen meer hoefde te maken over hypotheke...

Elke ondernemer heeft doelen. Ron Maes, zaakvoerder van HR-Productions en voormalig uitgever van Bizz Magazine, had ook een doel: een Porsche kopen vóór zijn dertigste jaar. "Het zat tussen mijn oren. De Porsche stond symbool voor succes." Maar toen hij door de finish ging, bleek 'binnen zijn' helemaal niet zo fantastisch. "Ik dacht dat niet werken leuk zou zijn en nam een sabbatjaar. Al na drie maanden begon het te jeuken." En nog vijf maanden later had Maes een nieuw bedrijf opgestart. Met dit verschil dat hij zich geen zorgen meer hoefde te maken over hypotheken en andere rekeningen. "Vroeger nam ik veel risico's. Ik had grote schulden boven mijn hoofd hangen tijdens de crisis na het jaar 2000. Na jaren van omzetverdubbelingen was mijn bedrijf AR Media plots virtueel failliet. Met vallen en opstaan zijn we er weer bovenop gekomen." Hij beseft nu dat hij gehinderd werd door de illusie dat hij alles kon controleren. Hij was te veel gefocust op zijn product en methode. "Op een gegeven moment evolueerden we van het studentenjaarboek GO en een bouwbijlage bij Knack naar veertien jaarboeken in verschillende sectoren. Voor elk jaarboek moesten we van nul beginnen en andere mensen aanspreken in eenzelfde bedrijf. Het duurde een tijd voordat we begrepen dat de markt helemaal geen jaarboeken wilde. Alle signalen en mensen die dat aangaven, negeerde ik." Inmiddels heeft hij geleerd zijn ogen open te houden. "Als ik een verhaal vertel, zal ik nauwkeurig observeren hoe het ontvangen wordt. Ik ga zitten in de stoel van leerling. Daardoor zie ik meer en word ik uitgedaagd." Het businessplan van zijn bedrijf HR-Productions draaide in drie jaar tijd volledig om. Oorspronkelijk verzamelde Maes een enorme database met trainingsvideo's om te verkopen aan bedrijven. Hun werknemers konden zo wekelijks of dagelijks bijvoorbeeld een snelle opleiding krijgen via mail en filmpjes. "Alleen als onze filmpjes niet helemaal waren wat de bedrijven zochten, konden we iets voor hen op maat maken. Nu maken we bijna enkel filmpjes op maat. Ons oorspronkelijke product verkopen we nauwelijks." Prospectie hoeft Maes niet te doen, omdat klanten hem zelf aanbevelen aan hun relaties. Tegelijk heeft hij zijn levenskwaliteit verhoogd door op anderen te vertrouwen, neemt hij geen klanten aan waar hij geen goed gevoel bij heeft en bouwt hij relaties op basis van respect. "Ik sta hooguit vijf keer per jaar in de file, plan mijn afspraken tussen halfelf en drie uur, en heb geen slechte betalers als klanten. En als ik daar zin in heb, pak ik mijn gitaar of drumstokjes." Wilt u meer weten over foute doelstellingen? Mail naar feedback@trends.be en u ontvangt dit boekje in pdf-formaat. Ron Maes, 'Illusies, weg ermee!', HR- Productions, 2011. HANS HERMANS"Hoe minder ik me vastpin op ideeën, hoe vrijer ik me voel en hoe meer het me voor de wind gaat"