Ze zijn allebei actief in de betonbusiness, zijn naast elkaar gevestigd aan het kanaal Brugge-Oostende, hebben dezelfde stamvader, vieren samen feest, en tóch zijn het twee autonome bedrijven: Beton De Clercq en Structo, respectievelijk honderd en vijftig jaar oud.
...

Ze zijn allebei actief in de betonbusiness, zijn naast elkaar gevestigd aan het kanaal Brugge-Oostende, hebben dezelfde stamvader, vieren samen feest, en tóch zijn het twee autonome bedrijven: Beton De Clercq en Structo, respectievelijk honderd en vijftig jaar oud. Zondag 4 oktober 1998 opent Edouard Vancanneyt, afgevaardigd bestuurder van Beton De Clercq, het eerste betonmuseum in België voor het grote publiek. Maar intussen wordt bij de twee betonreuzen ook ijverig aan de toekomst gewerkt. Nu het industrieterrein Steenkaai - na de nodige perikelen - definitief afgebakend is in het gewestplan, kunnen beide ondernemingen hun fabrieken uitbreiden met respectievelijk 5000 vierkante meter stockageruimte voor Beton De Clerq en met een productiehal van 7500 vierkante meter groot. SPLITSING.De grondlegger van de oudste betonfabriek van het land is Henri De Clercq (°1865- KUNSTWERKEN.Er ontstond een dicht autowegennet en Structo groeide uit tot een marktleider in betonnen brugliggers. Afgelopen decennia schakelde het bedrijf over op de utiliteitsbouw: dakliggers, vloerelementen en kolommen.Vandaag realiseren 175 werknemers de helft van de omzet - goed voor meer dan 700 miljoen frank, waarvan 20% in het buitenland (vooral Noord-Frankrijk) - in het segment van de betonnen balken-op-maat, die gebruikt worden als skelet voor fabriekshallen, kantoren en appartementen. Overspanningen tot 45 meter met een gewicht van 60 ton behoren tot de mogelijkheden.Enige tijd kende het bedrijf een eerder zwakkere periode. Maar vandaag zien de afgevaardigde bestuurders Emmanuel en Philippe De Clercq de toekomst hoopvol tegemoet: "Wij verwachten op termijn meer vervoer langs de waterwegen, zodat onze locatie aan het kanaal Brugge-Oostende mooie perspectieven biedt." DIVERSIFICATIE NAAR MILIEU.In de jaren '60 en '70 kende Beton De Clercq een grote doorbraak dankzij de bouw van het Belgische autostradenetwerk.Begin dit decennium sprong het familiebedrijf - zestig man sterk - op de Aquafin-boot, de dochter van de Vlaamse Milieuholding (VMH), die tot taak heeft tegen 2020 een volledig netwerk van riolen, collectoren en waterzuiveringsstations te bouwen (zie ook Trends van 25 juni 1998). Wel relativeert afgevaardigd bestuurder Vancanneyt tot op heden de impact van het rioleringsprogramma van de Vlaamse regering: "De praktijk wijst uit dat aanbestedingen vaak op latere datum plaatsvinden. Bovendien hebben tal van gemeenten nog geen budget vrijgemaakt voor riolen. Gelukkig begint de regering - na het behalen van de Maastricht-norm en met de verkiezingen in het vooruitzicht - opnieuw te investeren in infrastructuur." Dit overheidsbeleid stimuleerde Beton De Clercq tot een diversificatie in de milieumarkt. Vandaag beslaat deze niche zo'n 10% van de totale omzet. Vancanneyt: "In samenwerking met de Duitse Mall-groep produceren we nu olie- en vetafscheiders, regenopvangputten en kleinschalige waterzuiveringsinstallaties (tot 5000 inwonersequivalenten)." ERP