Migranten kiezen voor ‘eigen’ reisbureaus

Jaarlijks volgt de grote zomeruittocht bij de ‘etnische toeristen’ in België. Marokkanen en Turken zijn de koplopers. Maar levert die reisactiviteit ook geld op?

Etnisch toerisme zou een belangrijke activiteit moeten betekenen in België, een land met 860.000 migranten. Etnisch toerisme betekent het bezoeken van de familie in het land van herkomst. Elke zomer opnieuw komt die trein tot volle bloei. In het verleden was dat bijna letterlijk een trein. Reizen Wasteels uit La Louvière werd groot met zijn treinen richting Italië. Grieken en Italianen vormden in het verleden de belangrijkste groep. Vandaag is die fakkel overgenomen door Marokkanen en Turken.

Wasteels noemt zich nog steeds een van de Europese marktleiders in deze niche. Volgens ons zusterblad Trends-Tendances laat Reizen Wasteels in België jaarlijks 40.000 etnische toeristen reizen. Maar een blik op de balans zou erop kunnen wijzen dat die nicheactiviteit niet meteen rendeert: de NV Reizen Wasteels had eind 2003 een negatief eigen vermogen en een overgedragen verlies van bijna 4 miljoen euro (bij een omzet van 30,5 miljoen euro).

Toch kan men geld verdienen met de activiteit. Dat tonen een aantal kantoren, zij het met bescheiden cijfers, met nettoresultaten tussen 8000 en 21.000 euro. Massera aan de Brusselse Lemonnierlaan richt zich vooral op Marokkanen. Pala Toerisme aan de Haachtsesteenweg en Desti aan het Liedtsplein in Schaarbeek focussen op Turken. Desti is een keten van zes kantoren in België. Wabi richt zich op de Chinese markt in België, en heeft kantoren in Antwerpen en Brussel.

Bij reiskantoor Massera van zaakvoerder Saïda Agmir zorgt de verkoop van vliegtickets voor driekwart van de omzet. In het boekjaar dat eindigde in maart 2003 werd 2,6 miljoen euro geboekt. Massera krijgt een forfaitair bedrag per verkocht ticket, onafhankelijk van de prijs. Het andere kwart betrof georganiseerde reizen van vakantiemakers. Marokkanen kopen meestal tussen februari en mei hun vliegticket voor de zomer. Dan zijn de prijzen het laagst, rond 320 euro. In de zomer gaan ze voor minimaal één maand met vakantie. In tegenstelling tot de Belg, die meer en kortere reizen boekt, gaat de Marokkaan één keer per jaar voor een langere periode op vakantie. Toch is ook de ramadan belangrijk voor de trafiek.

Het reispatroon bij Desti is anders. Ook hier gaat het om reizen tot zes weken in de zomermaanden. Maar het Turkse publiek, goed voor 60 % van de omzet, gaat meermaals heen en weer. Zelfs voor drie dagen. En er is nog een wijziging in het patroon van de etnische reizigers. In het verleden bleef de vakantie beperkt tot een bezoek bij de familie. Sinds enkele jaren wordt dat gecombineerd met een week in een hotel, bijvoorbeeld aan de Middellandse Zee.

W.R./T.T.

De Marokkaan gaat één keer per jaar voor een lange periode op vakantie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content