Heeft Microsoft al die toeters en bellen nodig? Dat is de kernvraag over de wijze waarop Microsoft zijn nieuwe producten lanceert. Deze keer gaat het om Windows Vista, Office en Windows Live.
...

Heeft Microsoft al die toeters en bellen nodig? Dat is de kernvraag over de wijze waarop Microsoft zijn nieuwe producten lanceert. Deze keer gaat het om Windows Vista, Office en Windows Live. Het bedrijf heeft bijna zes jaar aan Vista, de nieuwe Windows, gewerkt. Dat is ruim twee jaar langer dan de productiecyclus die het bedrijf nastreeft. Grote bedrijven kunnen het product al sinds november aanschaffen, toen Microsoft meer dan 6000 mensen naar de Heizel haalde. Consument eerst Microsoft besteedde een kwart van zijn jaarbudget voor reclame en communicatie aan de lanceringsevenementen. De voorbereiding startte in het voorjaar 2006. "In april vorig jaar hadden alle verantwoordelijken van de Business & Marketing Organization een bijeenkomst in Redmond, in het hoofdkantoor van Microsoft," zegt Michael Kögeler, business & marketing director Microsoft Belgium. In zijn marketing legt Microsoft het accent niet op de software, maar op de mensen die ermee werken. Kögeler: "We hebben veel producten en die moeten we bij de juiste klanten krijgen. Vroeger hadden we producten en die zetten we op de markt. In de campagne nu denken we vanuit de consument." Het lijkt de logica van marketing zelve. Toch is de overgang van productgeoriënteerd naar consumentgeoriënteerd werken een proces dat veel bedrijven doormaken, ook Microsoft, geeft Kögeler toe. De vraag rijst of Microsoft al die heisa nodig heeft bij de lancering van een nieuw product. Wie een nieuwe pc koopt, heeft er meteen de Microsoftsoftware bij. Volgens Kögeler is de penetratie van Windows in de consumentenmarkt 99 % en bij bedrijven 98 %. Zowat 95 % van de pc-gebruikers - zakelijk en privé - heeft Office, al dan niet legaal. En Microsoft houdt de marktontwikkeling nauwgezet bij. Het heeft een imago van een hard Amerikaans bedrijf en van een monopolist, al onderstreept Kögeler: "We zijn niet bewust monopolist." De merkbekendheid van Microsoft is groot, maar zoals Kögeler zegt eerder 'onbewust'. De namen van de diverse producten zijn bijna generieke namen geworden, net zoals Pampers staat voor weggooiluiers. "Het merk, de naam Microsoft hoeven we niet te vermarkten," zegt de business & marketing director. Distributie De distributie speelt een grote rol omdat Microsoft zijn producten niet rechtstreeks aan de bedrijven en consumenten verkoopt. Dat doen zijn partners. De consument komt naar onder meer FNAC, Carrefour en MediaMarkt voor zijn pc en software. De data van beschikbaarheid van de software, geven aan dat de markt van de consumenten anders is dan die van de zakenwereld. In de zakelijke markt was de lancering begin november, maar de producten waren pas vanaf 30 november beschikbaar. In de consumentenmarkt liggen de producten in de winkel de dag na de introductie, zowel in een doosje als in de pc's. Microsoft trekt het lanceringevenement vorige dinsdag in het Atomium, in het weekeinde door naar het winkelpunt. Alle werknemers van Microsoft gaan de boer op. Ze zullen in winkels de nieuwe softwareproducten ondersteunen en het winkelende publiek de oplossingen tonen. Zo'n zesduizend verkopers van de 'partners' zijn de afgelopen periode via roadshows klaargestoomd. "We hebben 32.000 doosjes (met de software, nvdr) en we vermoeden dat die snel uitverkocht zullen zijn. We denken niet dat de mensen erom zullen vechten, maar we verwachten wel dat het zaterdag druk zal zijn. We hebben gemerkt dat er op het net en in blogs al veel over gesproken is. Er is veel 'buzz' over Vista en Office," zegt Kögeler. Ad Van Poppel