"Een slimme zet," noemt analist Serge Wynen van eMetapriseResearch het bod van 1,3 miljard dollar van Microsoft op het Deense Navision (zie blz. 114). "Navision is altijd een van de eersten in Europa geweest om de nieuwe technologieplatformen van Microsoft mee te nemen in zijn producten. En Microsoft heeft nood aan bedrijfsoplossingen om zijn .Net-s...

"Een slimme zet," noemt analist Serge Wynen van eMetapriseResearch het bod van 1,3 miljard dollar van Microsoft op het Deense Navision (zie blz. 114). "Navision is altijd een van de eersten in Europa geweest om de nieuwe technologieplatformen van Microsoft mee te nemen in zijn producten. En Microsoft heeft nood aan bedrijfsoplossingen om zijn .Net-strategie in de markt te zetten," zegt Wynen. Navision levert bedrijfsbeheersoftware voor KMO's, in tegenstelling tot marktleider SAP, dat vooral bij grote ondernemingen sterk staat. Wynen: "Navisions concept is makkelijker verkoopbaar in de KMO-wereld. De functionaliteit kan meer in modules worden geïmplementeerd, je zit niet direct met enorme implementatiekosten." Microsoft wil Navision fuseren met een vooral Amerikaanse acquisitie van een jaar geleden, GreatPlains (in België via Bizibit, Orbid, Lebon en System Advisors). Navision zelf heeft hier een dertigtal, vooral kleinere partners. Serge Wynen vindt de timing uitstekend. "Er was al zeer veel belangstelling voor bedrijfsbeheersystemen voor KMO's op de beurs CeBIT. De implicatie is dat de markt gaat consolideren. Dat is ook een zeer grote opportuniteit voor SAP, dat onlangs voor de KMO-markt het Israëlische TopManage heeft overgenomen." Voor de kleinere Europese producenten van bedrijfsbeheersoftware daarentegen voorspelt de overname weinig goeds. "In typische stijl volgt Microsoft zijn eigen agenda, zonder om te zien naar zijn businesspartners en toepassingsontwikkelaars, die eerst trouw zworen aan het Microsoft-platform en zich nu meer en meer in concurrentie met Microsoft zien komen," noteert KellySpang van marktonderzoeker CurrentAnalysis. Wynen: "Het zal ook zeker niet bij bedrijfsbeheersoftware blijven. Navision heeft al een module voor klantenrelatiebeheer. Wie geen pan-Europese marketing heeft, zal het moeilijker krijgen." Softwarehuizen als Coda, ExactSoftware, Sage of Generix liggen nu in de vuurlijn, naast een hoop kleinere ontwikkelaars van boekhoudprogramma's en aanverwanten. Maar Wynen verwacht geen aardverschuiving. "De kleinere spelers zullen niet direct klanten zien vertrekken. Ze krijgen het gewoon moeilijker om nieuwe klanten te werven." B.L. [{ssquf}]