Sinds de Audi A4 in oktober 1994 werd gelanceerd, is hij een van de meest verkochte wagens in het topsegment van de middenklasse geworden. De kaap van het miljoen verkochte exemplaren is inmiddels overschreden. Daar de A4 erg waardevast is en de cliënteel het model trouw blijft, besliste men bij Audi om het model anno 1999 geen doorgedreven esthetische chirurgie te laten ondergaan, maar hem eleganter en sportiever te doen ogen via microchirurgische design-ingrepen. Bij een eerste aanblik trekken de voorste lichtblokken - ui...

Sinds de Audi A4 in oktober 1994 werd gelanceerd, is hij een van de meest verkochte wagens in het topsegment van de middenklasse geworden. De kaap van het miljoen verkochte exemplaren is inmiddels overschreden. Daar de A4 erg waardevast is en de cliënteel het model trouw blijft, besliste men bij Audi om het model anno 1999 geen doorgedreven esthetische chirurgie te laten ondergaan, maar hem eleganter en sportiever te doen ogen via microchirurgische design-ingrepen. Bij een eerste aanblik trekken de voorste lichtblokken - uit één stuk, met ellipsoïde koplampen - de aandacht. De mistlampen vooraan, nu ondergebracht in de onderste spoiler, versterken de sportieve uitstraling. Voortaan zijn (in optie) ook krachtige Xenon-koplampen beschikbaar, net als op de A6 en de A8. Een aanrader, want de bestuurder geniet ermee van een brede lichtbundel en een uiterst homogeen licht. Het op daglicht lijkende Xenonlicht vermoeit de ogen veel minder tijdens lange nachtritten. Het radiatorrooster onderging een kleine wijziging en heeft nog slechts vier lamellen. Ook de chroomomlijsting ervan is meer geaccentueerd. De nieuwe buitenspiegels volgen nog beter de typische dynamiek van de koetswerklijn. En de achtersteven van de A4 berline oogt sierlijker dankzij een nieuw kofferdeksel en gewijzigde achterlichtblokken.De A4 is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: 'Advance', 'Ambition'en 'Ambiente'. In het interieur zijn kleine designretouches aangebracht en wordt de elektronische klimaatregeling - die zich aanpast aan de intensiteit en de invalshoek van de zonnestralen - voortaan standaard aangeboden. Dankzij het nieuwe onderstel en het geavanceerde aandrijfmechanisme werd de A4 een bijzonder sportieve wagen, zeker wanneer men opteert voor de zeer baanvaste quattro. Stuurstabiliteit in de rechte lijn, neutraal bochtengedrag en een wendbaarheid met veel veiligheidsreserves zijn de kenmerkende eigenschappen. Qua supplementaire veiligheid kan de A4 uitgerust worden met het zijdelingse hoofdbeschermende Sideguard airbagsysteem - de frontale airbags zijn standaard. Het motoraanbod is bijzonder gevarieerd. In de benzinekrachtbronnen heeft men de keuze uit vermogens van 101, 125, 150, 163 en 193 pk. Het dieselaanbod is vierledig met vermogens van 75, 90, 110 en 150 pk. Zowel de Berline als de Avant Break zijn in verschillende motorisaties in quattro-uitvoering (vierwielaandrijving) verkrijgbaar. Onze absolute voorkeur gaat naar de Avant met permanente vierwielaandrijving en de schitterende V6 turbodiesel in het vooronder. De superieure baanvastheid en de uitermate knappe prestaties, gekoppeld aan een fluisterstille werking van de krachtbron maken van deze auto een schitterende reis- en zakenwagen.PATRICK OP DE BEECK