Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld, met activiteiten in 170 landen en in de buurt van 15 % wereldmarktaandeel. De Franse onderneming zat van het najaar 2013 tot het voorjaar 2014 in de voorbeeldportefeuille. Achteraf bekeken hadden we veel geluk met de timing, want een verkoopkoers van 91,70 EUR zat dicht in de buurt van de koerspiek van vorig jaar, die eind april werd bereikt en liet ons toe om afgerond 20 % winst te boeken op de positie. Michelin, opgericht in 1889, is een ronkende naam in de auto-industrie, met een wereldberoemde mascotte.
...

Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld, met activiteiten in 170 landen en in de buurt van 15 % wereldmarktaandeel. De Franse onderneming zat van het najaar 2013 tot het voorjaar 2014 in de voorbeeldportefeuille. Achteraf bekeken hadden we veel geluk met de timing, want een verkoopkoers van 91,70 EUR zat dicht in de buurt van de koerspiek van vorig jaar, die eind april werd bereikt en liet ons toe om afgerond 20 % winst te boeken op de positie. Michelin, opgericht in 1889, is een ronkende naam in de auto-industrie, met een wereldberoemde mascotte. Vorig jaar werden ruim 170 miljoen banden geproduceerd, met het merk Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er het specifieke merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn verder Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal element in de strategie is die merken versterken door betrouwbaarheid en een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe. In het verlengde daarvan ligt het grote aandachtspunt in de strategie op het leiderschap in gespecialiseerde banden. De specialisaties waarop Michelin inzet en prat gaat, zijn de banden voor mijnbouw-, landbouwvoertuigen en vliegtuigen (26,5 % van het operationeel resultaat in 2014). Minstens even essentieel is vanzelfsprekend maximaal profiteren van de groei in de opkomende landen. Vorig jaar werd al bijna een derde van het zakencijfer in de groeilanden gehaald. Tegen 2020 moet dit cijfer tot minstens 45 % zijn opgekrikt. De jongste jaren werden in de BRIC-landen drie nieuwe fabrieken geopend (Pau Brasil, Shenyang 2 en Chennai). Totale investering in de drie nieuwe fabrieken: 2,75 miljard EUR. Tussen 2012 en 2016 is het objectief om voor 1,2 miljard EUR aan competiviteitsverbeteringen te realiseren. Na drie jaar (2012-2014) werd al 703 miljoen EUR gerealiseerd. Een van de onbetwistbaar sterke punten van de onderneming is en blijft de zeer solide balans, met een verhouding tussen de nettoschuld en het eigen vermogen van amper 7 %. Vorig jaar werd volgens het management 700 miljoen EUR als structurele vrije kasstroom gerealiseerd. Zo kon het dividend stabiel gehouden worden op 2,50 EUR per aandeel en werden voor 293 miljoen EUR eigen aandelen ingekocht. De jaarcijfers over 2014 bleven onder de verwachtingen van de analisten, met een omzetdaling met 3,4 %, tot 19,6 miljard EUR, en een terugval van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst (rebit) met 2,7 %, tot 2,16 miljard EUR, tegenover een analistenconsensus van 2,23 miljard EUR. Het verhoopte herstel heeft zich dus niet voltrokken. De vooropgestelde volumegroei van 1 à 2 % werd met +0,7 % ook al niet gerealiseerd. Voor 2015 is het management voorzichtig optimistisch. De jaarcijfers konden de 25 à 30 % koersstijging sinds het najaar niet ondersteunen. Vandaar de adviesverlaging en de verwijdering van het aandeel uit de Inside Selectie. Het aandeel is evenwel nog steeds niet duur, tegen 11 keer de verwachte winst, 0,9 keer de omzet en een verwachte ratio tussen de ondernemingswaarde(ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van minder dan 5.Advies: houden Risico: gemiddeld Rating: 2B