Een cocktail aan de bar naast het zwembad op het dak van het Raleigh - onlangs nog overgenomen door André Balazs, de paus van de boetiekhotels - omringd door tarzanachtige figuren die het hof gemaakt worden door acolietjes van Esther Williams. Een steak verorberen in The Forge of stonecrabs - de typische zeevruchten van Florida - bij Joe's. De hele nacht dansen tussen de mannequins en de showbizzberoemdheden in de Mynth, in een opgefokt, decadent Miami Vice-sfeertje. Of lekker liggen bruinen op een van de stranden, waar de fitnesscentra-borstspieren van de knapen wedijveren met de weelderige siliconenboezems van de deernen.
...

Een cocktail aan de bar naast het zwembad op het dak van het Raleigh - onlangs nog overgenomen door André Balazs, de paus van de boetiekhotels - omringd door tarzanachtige figuren die het hof gemaakt worden door acolietjes van Esther Williams. Een steak verorberen in The Forge of stonecrabs - de typische zeevruchten van Florida - bij Joe's. De hele nacht dansen tussen de mannequins en de showbizzberoemdheden in de Mynth, in een opgefokt, decadent Miami Vice-sfeertje. Of lekker liggen bruinen op een van de stranden, waar de fitnesscentra-borstspieren van de knapen wedijveren met de weelderige siliconenboezems van de deernen. Tegenwoordig is het mogelijk om in Miami de meest extravagante en oppervlakkige vakantie ooit door te brengen. De stad kende een vrij rustig bestaan tot de toeristen massaal kwamen afgezakt om van dichtbij het curieuze milieu te bekijken dat verschenen was op reclamepanelen van New York tot San Francisco. Calvin Klein had immers in Miami Beach opnames gemaakt voor de eerste opwekkende foto's die bekendheid moesten geven aan zijn ondergoedlijn. De Amerikaanse ontwerper speelde wel vaker de rol van ontdekker en het art-decokwartier van Miami Beach heeft wellicht aan hem te danken dat het opnieuw werd opgepikt door een publiek dat tegelijk belangstelling toont voor mode als voor een architecturale esthetiek die qua uitgebreidheid en coherentie bijna nergens ter wereld haar gelijke kent. De cultuurgoeroes en de fashionistas deden de rest. In minder dan geen tijd werden huizen en hotels gerestaureerd en uitgedost met pasteltinten die helemaal geen uitstaans meer hebben met het oorspronkelijke wit, beige en grijs. Fotografen, modellen, stars en videografen werden aangetrokken door de stranden, de golven, de palmbomen en de ongeëvenaarde lichtkwaliteit, vermengd met de opgewekte architectuur die de strengheid van Bauhaus of De Stijl koppelt aan de fantasie van de Hollywoodiaanse decors. Modellenbureaus rezen in de jaren tachtig en negentig al even snel uit de grond als fitnesscentra en in het zog van de sympathieke bars openden overal kleine restaurants. Van het strand naar de art-decowijk was maar een stap en voor iedereen groeide Miami uit tot het decor van een permanent festival van stevig, gebruind vlees, maar ook van een succesvolle tv-serie: Miami Vice. Iedereen die in de wereld maar een beetje bekendheid genoot, moest langs Miami passeren. Gianni Versace betrok zijn art-decopaleis vol geneugten op Ocean Drive. Vlakbij paften mannequins, stilisten en trendy journalisten de hele namiddag of avond de ene sigaret na de andere, terwijl de espresso's vlot opgediend werden op de kleine tafeltjes van het News Café. De nachtclubs schoten als paddestoelen uit de grond. Gloria Estefan kocht een fraai hotelletje langs die modeboulevard, die veel te vlug een universeel begrip geworden is. In zoverre zelfs dat Miami Beach het slachtoffer werd van zijn succes en dat een zekere vorm van vulgariteit er de bovenhand kreeg op trendy exclusiviteit. Dat neemt niet weg dat de stad haar aanloop genomen had. En hield de modewereld het er al snel voor bekeken, dan namen de kunst en architectuur de teugels over. Zo heeft Art Basel, een van de grootste beurzen voor hedendaagse kunst ter wereld, Miami uitgekozen om er een jaarlijkse spin-off te organiseren En ook dat wereldje houdt van een goed glas, van de streling van oog en tong of van uitgaan in nachtclubs. Zo is het paleis van Versace uiteindelijk omgevormd tot een club waar je niet zomaar binnenkomt. Miami is geleidelijk een van de meest gegeerde stedelijke bestemmingen ter wereld geworden. Want bij de zon, het strand, de restaurants, de bars en de discotheken zijn nu ook de culturele wandelingen gekomen, die langsheen parken, theaters en eersteklas musea voeren. Vorig jaar boekte Miami 11 miljoen hotelovernachtingen. In de destijds zo onherbergzame downtown werden miljoenen en miljoenen dollars geïnjecteerd om interessante gevels op te knappen, façades te verfraaien en de mogelijkheden te verbeteren om te voet of met het luchttreintje rond te geraken. Een van de bekendste investeerders van Miami, is Craig Robins. Hij loopt niet alleen erg in het oog in de mondaine plekken en in de wereld van de hedendaagse kunst, maar hij slaagde er ook in om op een paar jaar tijd een vervallen kwartier weer tot leven te wekken en het helemaal te restaureren ten behoeve van kunstambachten en designzaken. Het Design District is tegenwoordig uitgegroeid tot een vaste bestemming voor shoppers en flaneurs, waar je niet alleen meubelwinkels, kunstgaleries of ambachtelijke studio's aantreft, maar ook zeer aangename bars en restaurants zoals de Soyka en de Grass. Volgens het maandblad Wallpaper zou Terrence Riley, de conservator van het befaamde MoMa in New York, (deeltijds) zijn intrek genomen hebben in een experimenteel bouwwerk in de wijk. Robins wil er op termijn een museum openen, waarin hij zijn eigen collectie van hedendaagse kunst kan tentoonstellen. En naast het Museum of Contemporary Art (MOCA), het Bass Museum, het Miami Art Museum, de Bacardi Plaza en een hele resem galeries, is ook de privé-collectie van de Rubell Family, die toegankelijk is voor het publiek, een bezoekje waard. Ook de uitvoerende kunsten blijven niet achterwege. De American Airways Arena is niet alleen de thuisbasis van het NBA-basketbalteam Miami Heat, maar in het reusachtige stadion met zijn 20.000 plaatsen vinden ook circusvoorstellingen en concerten plaats (Madonna trad er vorig jaar nog op). Bovendien is een imposant Performing Arts Center in aanbouw. En dan is er nog de plaatselijke bevolking van Miami. Het aantal werknemers van Latijns-Amerikaanse of Caraïbische origine is zo groot dat er evenveel Spaans als Engels gesproken wordt, en dan nog meestal allebei tegelijk. Dat leidt tot het smakelijke spanglish: " Cierra la window, esta raining... ". Serge VanmaerckeZon, strand, restaurants, bars, discotheken, musea, theaters, boetieks... Miami heeft het allemaal. Miami is een van de meest gegeerde stedelijke bestemmingen ter wereld geworden.