Het vliegtuig is de tweede biotoop van Sergio Canini. De zaakvoerder van Metrotile Europe is nog maar net terug uit Egypte, om over enkele dagen naar Nairobi te vliegen. Canini vult zijn dagen grotendeels met de uitbouw van een distributienetwerk voor de verkoop van metalen dakpannen. Metrotile Europe levert nu al in 80 landen in Europa en in Centraal-Afrika. "Het is dag en nacht werken om dat netwerk uit te bouwen", zegt Canini. "We werken nu met een twintigtal zakenpartners. We hebben meestal een verdeler per land, vaak in een vennootschap waarin het bedrijf een minderheidsparticipatie heeft. De lokale partners hebben meestal 80 procent van de aandelen in handen. Zij verdelen onze producten aan grote bouwpromotoren en dealers, die op hun ...

Het vliegtuig is de tweede biotoop van Sergio Canini. De zaakvoerder van Metrotile Europe is nog maar net terug uit Egypte, om over enkele dagen naar Nairobi te vliegen. Canini vult zijn dagen grotendeels met de uitbouw van een distributienetwerk voor de verkoop van metalen dakpannen. Metrotile Europe levert nu al in 80 landen in Europa en in Centraal-Afrika. "Het is dag en nacht werken om dat netwerk uit te bouwen", zegt Canini. "We werken nu met een twintigtal zakenpartners. We hebben meestal een verdeler per land, vaak in een vennootschap waarin het bedrijf een minderheidsparticipatie heeft. De lokale partners hebben meestal 80 procent van de aandelen in handen. Zij verdelen onze producten aan grote bouwpromotoren en dealers, die op hun beurt leveren aan dakdekkers en eindgebruikers." Metrotile Europe uit Tongeren werd opgericht in 1997 en produceert metalen dakpanelen en toebehoren. Volgens Canini bieden metalen dakpannen heel wat troeven. Het lichte gewicht, de geruisloosheid, de stormvastheid en de waarborg van 30 jaar zijn de belangrijkste. "De dakpannen zijn zeven keer lichter dan de traditionele dakpannen, wat natuurlijk belangrijk is voor het transport. Onze producten zijn ook windvast, met een stormwaarborg tot 200 kilometer per uur. De metalen dakpannen zijn ook geluidloos. Bij een traditionele dakpan hoor je de regen, bij ons niet. Onze producten hebben een traditionele look, maar zijn uit een ander materiaal gemaakt." In West-Europa worden de metalen dakpanelen vooral gebruikt voor renovatie, op de Oost-Europese markt worden ze vooral voor nieuwe daken ingezet. België is een te kleine afzetmarkt voor Metrotile Europe, 98 procent van de jaarlijkse omzet wordt geëxporteerd naar de Europese en Afrikaanse markten. Nu kijkt het bedrijf vooral richting Saoedi-Arabië, Azië en Zuid-Amerika. Metrotile werd vorig jaar nog genomineerd voor de Leeuw van de Export. De concurrentie bevindt zich vooral in Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Canada. "De sterke euro speelt momenteel in ons nadeel. Door een goed persoonlijk contact, de juiste prijs-kwaliteitverhouding, onze hoogstaande technische service en de diversificatie van het gamma slagen we er toch in onze marktpositie te verbeteren." Metrotile telt 35 werknemers en verwacht dit jaar een omzet van 20 miljoen euro. "We groeien al enkele jaren met 30 procent. Door ons nu op de Aziatische en Zuid-Afrikaanse markt te richten, denken we die groei de komende jaren te kunnen handhaven." De plannen om een vestiging in China te openen, zijn inmiddels opgeborgen. "We dachten de Aziatische markt van daaruit te bereiken, maar we hebben beslist om dat niet te doen, onder meer door de wetgeving. We hadden nochtans al een gebouw in China en zoeken daarvoor nu een koper." Metrotile Europe heeft wel plannen om het bedrijf in België uit te breiden. "Onze loonkost is niet zo zwaar. Door meer te automatiseren en te innoveren moet het mogelijk zijn om de laagste kost te halen met één grote fabriek. Logistiek ligt België niet slecht." Metrotile wil innoveren met nieuwe producten en nieuwe materialen. Daarvoor werkt de kmo samen met enkele universiteiten. Samen met de zakenpartners telt het bedrijf meer dan 300 mensen. Belangrijkste uitdaging is de werknemers gelukkig maken. Geschikt personeel vinden is niet zo moeilijk, zegt Canini. "Het komt erop aan om mensen te vinden die bij je onderneming passen. De werknemers zitten niet in een keurslijf. Hier hangt een losse sfeer, maar we hebben toch een structuur ontwikkeld waarin we mensen veel verantwoordelijkheid laten nemen. Ik ben nu eenmaal veel onderweg. Hoewel we maar een middelgroot bedrijf zijn, hebben we de jongste maanden veel mensen aangeworven die ons bedrijf een meerwaarde kunnen brengen." (T) MDV