Via het uitsturen van golfjes kan een radar registreren hoever een object verwijderd is of uit welk materiaal het bestaat. De technologie laat de gebruiker zelfs een volledig beeld van de omgeving vormen. Naast toepassingen in de scheep- en luchtvaart wordt ze almaar vaker gebruikt voor metingen van de dikte en het gewicht in industriële productielijnen. Hammer-IMS uit Hasselt ontwikkelde de innovatieve en ge...

Via het uitsturen van golfjes kan een radar registreren hoever een object verwijderd is of uit welk materiaal het bestaat. De technologie laat de gebruiker zelfs een volledig beeld van de omgeving vormen. Naast toepassingen in de scheep- en luchtvaart wordt ze almaar vaker gebruikt voor metingen van de dikte en het gewicht in industriële productielijnen. Hammer-IMS uit Hasselt ontwikkelde de innovatieve en gepatenteerde M-Ray-technologie die ingezet wordt voor de kwaliteitscontrole van materialen. "Metingen uitvoeren op basis van radartechnologie is veel veiliger en milieuvriendelijker dan via de nog massaal gebruikte nucleaire en radioactieve systemen", zegt medeoprichter en CEO Noël Deferm. "Maar er zijn ook andere toepassingen denkbaar. Denk aan omgevingsdetectie voor zelfrijdende wagens in alle weersomstandigheden. Of aan smartphone-apps die de ademhaling van je baby, het vochtgehalte in een bereiding of de kracht van een aardbeving registreren. Radartechnologie geeft je een extra oog op de wereld." Voor zulke consumententoepassingen moet de radartechnologie aangeboden worden in een compacte chip. "Radarchips zijn nog net iets te duur om ze standaard in een smartphone te stoppen", weet medeoprichter en technical & product manager Tom Redant. "Bovendien zijn ze nog niet krachtig genoeg. We verwachten evenwel dat die obstakels tegen 2025 overwonnen zijn. Vanaf dan kunnen we radarchips ook volop inzetten voor heel wat industriële en professionele toepassingen." Hammer-IMS startte als spin-off van het KU Leuven-onderzoekslabo ESAT-Micas. Het Gemma Frisius Fonds en de investeringsmaatschappij LRM zijn de belangrijke aandeelhouders. De start-up kreeg steun van FIT en Vlaio. Die laatste keurde onlangs nog een extra onderzoeksfinanciering voor twee jaar goed. "Die moet helpen om onze radartechnologie te perfectioneren en om nieuwe markten te betreden", zegt Noël Deferm. "Bovendien kunnen we zo onze producten en diensten nauwer afstemmen op de noden van de machinebouwers."