Met z’n allen in dezelfde schuit

Ad Van Poppel medewerker Trends

Bedrijven die op zoek zijn naar originele teambuildingactiviteiten, komen vaak uit bij roeien. “In een boot komt het erop aan samen te werken. Hoe individueler de roeiers te werk gaan, hoe langzamer de boot gaat.”

Lots of fun.” Zo omschrijft Gaëlle Pacheco Buys, business development specialist van het advocatenkantoor Sidley Austin LLP in Brussel, de teambuildingactiviteit die ze heeft beleefd bij de Cercle des Régates de Bruxelles op het kanaal Brussel-Charleroi. Het advocatenkantoor zocht een originele en plezierige namiddagactiviteit voor een vijftiental medewerkers, nadat ze in de voormiddag serieuze gesprekken hadden gevoerd over de ontwikkeling van hun bedrijf. Dat gebeurde liefst weg van het kantoor. “We kwamen via het internet uit op roeien”, zegt Pacheco Buys. “We hadden al eens een kookworkshop en een kartingactiviteit georganiseerd, maar dit was nieuw. En er konden zowel mannen als vrouwen aan deelnemen.”

Aan de wal kregen de medewerkers van Sidley Austin LPP een initiatie op roeimachines. Daarna gingen ze het water op, acht personen in één boot. “In het begin was dat moeilijk. Het was een janboel, maar we kregen goede tips en het ging al gauw beter. Je moet je organiseren. Het was echt een teaminspanning”, aldus Pacheco Buys.

Sponsoring

De man die de aanwijzingen gaf, is William Fenton, een Brit die al sinds de jaren negentig in Brussel woont en actief is als consultant in sportsponsoring. “Roeien is mijn sport”, zegt hij. “Toen ik naar België kwam, werd ik meteen lid van de roeiclub van Brussel. Door mijn activiteit in sponsoring riep de club mijn hulp in om sponsors te vinden.” De teambuildings op het water voor bedrijven zijn daaruit voortgekomen.

Zulke activiteiten passen ook in de nieuwe kijk van bedrijven op sponsoring. “Veel sponsoringactiviteiten werden na het begin van de economische crisis in 2008 ter discussie gesteld”, zegt Fenton. “De mensen in de bedrijven moesten die uitgaven rechtvaardigen. Het effect van sponsoring moest meetbaar worden. Dat was op zich goed, want er werd vroeger soms geld aan sponsoring verspild.”

“Tegenwoordig zitten de uitgaven voor sponsoring weer op het oude niveau, maar Twitter en Facebook hebben alles veranderd. Ook een klein sportevenement kan zich voortaan via de sociale media tonen. En bedrijven doen aan sponsoring omdat ze een conversatie met hun klanten en hun medewerkers willen opstarten. We zitten in een ervaringseconomie waarin mensen met anderen delen wat ze meemaken. De beste sponsoring is een activiteit die de deelnemers fotograferen en waar ze over twitteren. Ze willen zich laten zien en hun ervaring delen. Daar pikken bedrijven op in.”

“Ook teambuildingactiviteiten zijn veranderd. De mensen willen tegenwoordig iets anders beleven. En de bedrijven willen hun medewerkers iets bijbrengen. Door de crisis hebben ze ook meer aandacht voor hun werknemers. Teambuilding past in die trend.” De werknemers kunnen die ervaring delen met vrienden en kennissen, al dan niet vergezeld van een selfie.

Erin vliegen

“Een roeiboot is heel gevoelig voor wat de inzittenden doen. Je moet echt samenwerken”, zegt Williman Fenton. Dat maakt de sport erg geschikt voor teambuilding. Tijdens de initiatie op roeimachines leren de deelnemers de basistechnieken. Daarna dragen ze de boot uit het boothuis naar de waterkant. “Zo’n boot is niet echt zwaar, maar hij is wel groot. Daar begint de samenwerking.”

Ligt de boot op het water, dan is het zaak erin te stappen. “Sommige mensen zijn dan nogal nerveus”, weet Fenton. Elke beweging wordt door de andere inzittenden gevoeld. Het gaat erom de boot stabiel te houden. Iedereen in de groep moet zich aanpassen aan hoe de anderen het ervan afbrengen.”

De ervaring van Fenton is dat de roeiers snel wennen. Daarna gaat het erom een afstand op het kanaal af te leggen. Dat moet in balans en in hetzelfde tempo gebeuren. “De deelnemers gaan beseffen dat ze niet sterker hoeven te zijn dan de anderen. Het komt erop aan samen te werken. Hoe individueler de roeiers werken, hoe langzamer de boot gaat.” Zeker met verkopers in de ploeg kan het wat moeizamer lopen. Salesmensen zijn doorgaans wat agressiever en willen erin vliegen. Fenton: “Ze willen de competitie, ze willen de beste zijn en winnen. Dat werkt niet op het water.”

Let’s move

Ook de juridische afdeling van de Nationale Loterij doet elk jaar een teambuildingactiviteit. In 2013 koos ze voor het thema ‘let’s move’. Célin Cobut, legal assistant en complaints specialist van de Nationale Loterij, ging daarom op zoek naar een sportieve activiteit in het Brusselse. “Per toeval kwam ik op roeien uit. Dat leek me heel origineel. Niemand van ons had er enige ervaring mee. Het was voor iedereen een ontdekking”, zegt Cobut.

“Het vergde een zekere concentratie, en er was veel coördinatie en communicatie tussen de deelnemers nodig. Het roeien op zich was niet echt moeilijk. Je had snel de basistechnieken onder de knie, ook op het water.” Volgens haar zijn juist die communicatie en synchronisatie in de normale werksituatie erg belangrijk. Dat merkte ze na de teambuilding ook op het bureau. “Dat soort activiteiten creëren een gezonde ambiance. Je leert je collega’s op een andere manier kennen. Sindsdien werken we beter samen”, zegt Célin Cobut.

Maar uiteindelijk gaat het vooral om het plezier, zegt Fenton. Een dag fun op het water, met een etentje aan de waterkant om de activiteit af te sluiten. Hoeveel mensen hebben er overigens bij zo’n bedrijfsuitstap al een nat pak gekregen? Fenton: “Niemand. Nog niet eens natte voeten.”

AD VAN POPPEL

“De beste sponsoring is een activiteit die de deelnemers fotograferen en waar ze over twitteren”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content