‘Met wat we in huis hebben, kunnen we veel meer doen’

XAVIER COSTENOBLE "Je moet tot de top drie behoren in alles wat je doet." © Emy Elleboog

De West-Vlaamse ondernemer Xavier Costenoble, de mede-eigenaar en CEO van Winsol, schudt de ingedommelde producent van ramen, deuren en zonnewering wakker en werkt aan winstgevendheid en groei. De ambitieuze topman wil de omzet van Winsol jaarlijks sterk doen toenemen om binnen de vijf jaar de kaap van 100 miljoen euro te ronden.

De zon schijnt als we de parking van de Winsol-showroom in het Oost-Vlaamse Sint-Denijs-Westrem oprijden. Ideaal weer om zonwering te verkopen. Het Belgische Winsol, een producent van ramen, deuren, garagepoorten en zonwering, wordt sinds drie jaar geleid door de West-Vlaming Xavier Costenoble (44). De ingenieur deed managementervaring op bij onder meer Deceuninck, een producent van pvc-profielen, en stapte in juni 2016 als nieuwe CEO ook in het kapitaal van Winsol. Het bedrijf, in 1873 opgericht in Izegem door de schrijnwerker Jules Windels, was al geruime tijd in handen van de internationale investeringsmaatschappij Bencis. “Ik wou al lang ondernemen en bij Winsol zag ik heel wat potentieel”, vertelt Costenoble. “Ik heb wel moeten wroeten, het was niet eenvoudig. Bij Winsol was ik de vierde CEO in tien jaar tijd.”

We produceren alles zelf, daar zijn we uniek

Een goed jaar later, eind 2017, deed Xavier Costenoble een managementbuy-out gesteund door Sufina, het investeringsvehikel van de Oost-Vlaamse familie Moortgat. Sufina nam een meerderheidsbelang. De familie Moortgat, niet te verwarren met de gelijknamige brouwersfamilie, was tot 2008 actief in de rijscholenbusiness. Ze verkocht haar belang aan de pechverhelper VAB. Sindsdien participeert ze in diverse ondernemingen, waaronder ook De Groote Wegmarkeringen. De investeringsmaatschappij Sufina wordt geleid door Karel Moortgat en zijn zoon Jochen. “Er waren verschillende kandidaten die Winsol met mij wilden overnemen. Sufina is de juiste partner. Het zijn investeerders die voor de lange termijn gaan”, zegt Xavier Costenoble. Dat is ook zijn ambitie. De Bruggeling heeft een substantieel deel van de groep in handen.

XAVIER  COSTENOBLE
XAVIER COSTENOBLE “Ik heb wel moeten wroeten, het was niet eenvoudig. Bij Winsol was ik de vierde CEO in tien jaar tijd.”© Emy Elleboog

Derde in de sector

Winsol produceert ramen, deuren (in aluminium en pvc), poorten, balustrades, rolluiken en zonwering in zes productievestigingen op vier locaties. “We hebben fabrieken in Izegem, Ardooie, Aalter en het Noord-Franse Avion. We produceren alles zelf, daar zijn we uniek in”, onderstreept Costenoble. De Winsol-groep telt ongeveer 360 werknemers in België en 40 in Frankrijk. De helft van het personeel is actief in de productie. In 2018 draaide Winsol een omzet van 65 miljoen euro. “Dit jaar gaan we over de 70 miljoen”, verwacht de CEO. De helft van de omzet komt van de ramen en deuren. “Zonwering, met luifels, schermen en terrasoverkappingen, is goed voor een kwart van de omzet. De rest is gelijkmatig verdeeld over balustrades, poorten en rolluiken”, schetst Xavier Costenoble.

“We produceren jaarlijks 45.000 ramen en deuren. Daarmee zijn we de derde fabriek van het land in onze sector”, stelt Xavier Costenoble. De grootste producenten van ramen en deuren te lande zijn Profel (met twee productie-eenheden in Limburg) en Pierret in Wallonië. “Mijn stelling is dat je tot de top drie moet behoren in alles wat je doet. We moeten investeren in innovatie, onderzoek en ontwikkeling, nieuwe producten, marketing, enzovoort. Om dat goed te doen, heb je een bepaald volume nodig”, ervaart Costenoble.

Particulieren en projectmarkt

Winsol zet dat ruime assortiment in de markt via verschillende verkoopkanalen in België en Noord-Frankrijk. De groep heeft elf eigen winkels, in eigen gebouwen, gerund met eigen personeel en een dertigtal zelfstandige concessiehouders die van Winsol exclusiviteit krijgen in een regio. “Het netwerk groeit sterk”, zegt Xavier Costenoble. “Vorig jaar kwamen er vier concessiehouders bij. Dit jaar zal dat aantal hoger zijn. Om de groei op lange termijn te verankeren heb je nieuwe producten, naamsbekendheid en nieuwe winkels nodig.” Ook de projectmarkt is een belangrijk segment voor Winsol. “Wij verzorgen het schrijnwerk voor grote projecten. Dat gaat van appartementsgebouwen tot scholen en ziekenhuizen. Winsol Projects doet dat vanaf het ontwerp tot en met de plaatsing. Die activiteit is niet zo bekend, maar wel goed voor een derde van de omzet”, stelt de CEO vast. Voor een speler als Winsol is de weliswaar minder winstgevende projectmarkt toch interessant wegens de volumes.

Het heeft geen zin Europa rond te rijden met ramen en deuren, maar voor een compact product als zonwering kan dat wel

Winsol mikt op het midden- en hogere segment van de markt. “Techniciteit en kwaliteit zitten in het DNA van het bedrijf. Nu zetten we vol in op het commerciële aspect. Met wat we in huis hebben, kunnen we veel meer doen”, benadrukt Xavier Costenoble. Hij wil binnen vijf tot zes jaar organisch groeien naar een omzet van 100 miljoen euro en de winstgevendheid van Winsol voort opkrikken. De topman hamert ook op kostenbewustzijn en efficiëntie. “We mikken op een jaarlijkse groei van 10 procent. Dat is haalbaar met de groei van de concessiehouders, onze Europese strategie voor de zonwering en de uitbouw van de projecttak.”

Internationale ambities

Vandaag wordt 70 procent van de omzet in België geboekt, 30 procent in Frankrijk. “Het heeft geen zin Europa rond te rijden met ramen en deuren, maar voor een compact product als zonwering kan dat wel. Met onze luifels hebben we een derde van de Belgische markt in handen. Ook in andere landen kunnen we een belangrijke positie innemen”, denkt Costenoble. “In Spanje en Nederland zijn de eerste concessiehouders gestart. We werken dit jaar aan Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.” Winsol investeert in de verdere uitbouw van de zonweringscapaciteit in de fabriek in Aalter. Groei door overnames is nog niet aan de orde. “Ik wil onze groep eerst organisch sterker maken. Maar binnen een jaar is misschien het zover, het kan snel gaan”, stelt de topman.

'Met wat we in huis hebben, kunnen we veel meer doen'

Xavier Costenoble wijst in de showroom naar de gloednieuwe SO!-terrasoverkapping die eerder dit jaar werd gelanceerd en al een internationale designprijs won. “Dit is voor mij de belichaming van onze transformatie. Met een kernteam hebben we deze pergola in negen maanden tijd ontwikkeld. Ook intern heeft dat voor een verandering gezorgd. Wij kunnen dat, wij zijn winnaars. Het product is in bepaalde aspecten beter dan wat onze concurrenten aanbieden. We hebben er al heel wat verkocht in België en Frankrijk, het is zot”, lacht Costenoble. Met de luxueuze pergola, met ingebouwde luidsprekers, ledverlichting, videoprojectie, USB-oplaadpunten, enzovoort, haakt Winsol in op de groeiende trend van het comfortabele buitenleven. De CEO demonstreert de hightech snufjes van de pergola met zijn smartphone. “De lamellen passen zich automatisch aan de stand van de zon en de gevraagde lichtintensiteit aan. Je kan dat sturen met een app. Dat is gepatenteerde technologie.” Xavier Costenoble heeft met de pergola internationale ambities. De stand voor de volgende R+T in Stuttgart, de internationale vakbeurs voor zonweringen, is al gereserveerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content