Met sinaasappels door de modder

© BI

Met de merken Cibel en Cebon is de internationale groothandel in groenten en fruit Group A. De Witte dit veldritseizoen de sponsor van wereldkampioen Wout Van Aert. Wat doet een sinaasappelmerk op een wielertruitje?

Eenmansploeg

Begin oktober werd bekend dat Wout Van Aert in een eenmansploeg onder de naam Cibel-Cebon Offroad Team het nieuwe veldritseizoen rijdt. Met de merken Cibel en Cebon doet Groep A. De Witte al sinds 2014 aan wielersponsoring. Het eerste jaar als co-sponsor, het tweede jaar als hoofdsponsor van een continentaal team. Dat contract loopt tot 31 december, maar het bedrijf besloot het niet te verlengen. Daarnaast is Cibel-Cebon sponsor van onder meer de voetbalclub AA Gent en de Proximus Cycling Challenge.

Waarom wielersport?

Groep A. De Witte koos voor de wielersport om meer naamsbekendheid te krijgen voor de merken Cibel (sinaasappelen, clementines) en Cebon (groenten, verse kruiden). De sport ligt CEO Achiel De Witte ook na aan het hart. De wielersport is volgens marketingmanager Stijn Vermoere een dankbaar product: “De mensen weten niet wie de hoofdsponsor van voetbalploeg KAS Eupen is, maar wel van het team Cibel-Cebon. We merken een ietwat grotere naamsbekendheid, zeker in de wielerwereld.”

Van derde klasse naar de top

Waarom stopt Groep A. De Witte dan met de sponsoring van een continentale ploeg? Stijn Vermoere: “Met zo’n ploeg zit je in de derde klasse. Je hebt de World Tour, dan de procontinentale ploegen en vervolgens de continentale. Voor naamsbekendheid kun je beter in de eerste klasse spelen. Met Wout Van Aert speel je in de top, in de eerste klasse. Toen die kans kwam, was de beslissing snel gevallen.” Met Wout Van Aert bereikt het merk een breder publiek dan alleen de wielerliefhebbers. Een bijkomend voordeel is dat het veldritseizoen in de winter valt. Dat zorgt voor meer tv-uitzendingen in het topseizoen van de clementines, rond Sinterklaas.

Merken

Sinaasappelen zijn de op twee na meest geconsumeerde fruitsoort in België. Samen met Papillon behoort Cibel tot de grootste merken. Bij Primamundo-partner Van Lier, dat Papillon op de markt brengt, zegt Dirk Biltereyst dat veel Belgische consumenten gesteld zijn op merken. “De Belgische consument is een gewoontedier. Als hij tevreden is over een product zal hij niet snel veranderen.” Zowel Primamundo als Groep A. De Witte koopt de sinaasappelen in Zuid-Afrika en Spanje. Zo zijn de merken het hele jaar beschikbaar. Het seizoen van de Spaanse sinaasappelen loopt van oktober tot april. Daarna start het Zuid-Afrikaanse seizoen.

Wielerkleding

De teamkledij van de Cibel-Cebon-wielerploeg is nog altijd verkrijgbaar. Dat is een initiatief van de kledingleverancier Bioracer die er anderhalf jaar geleden mee gestart is. Met Wout Van Aert verandert het concept. Nu worden er WK-truien met het logo van Cibel te koop aangeboden. De opbrengst gaat naar de vzw ‘To Walk Again’.

2 kilo

daalde het thuisverbruik van fruit tussen 2008 en 2016. Het thuisverbruik van mandarijnen en clementines bleef in die periode stabiel op 3,8 kilo per capita.

49 procent

is het percentage fruit dat via de hypermarkten en grotere supermarkten bij de consumenten in de fruitschaal komt. De hard discounters zijn goed voor 24 procent en de buurtsupermarkten voor 14,2 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content