In 1999 moet volgens het Interregionale Samenwerkingsakkoord over Verpakkingsafval de helft van de verpakkingen worden gerecyleerd. Ook de fabrikant van gebouwenverven nv Bossuyt, van het merk Boss Paints uit Beveren-Leie, wordt tot die maatregel verplicht. Daarom breidt het familiebedrijf zijn uniek product - de ophaling van afval bij zijn klanten - na een testperiode in de Kempen uit naar West-Vlaanderen.
...

In 1999 moet volgens het Interregionale Samenwerkingsakkoord over Verpakkingsafval de helft van de verpakkingen worden gerecyleerd. Ook de fabrikant van gebouwenverven nv Bossuyt, van het merk Boss Paints uit Beveren-Leie, wordt tot die maatregel verplicht. Daarom breidt het familiebedrijf zijn uniek product - de ophaling van afval bij zijn klanten - na een testperiode in de Kempen uit naar West-Vlaanderen. Boss Paints, dat deze maand zijn twintigste Colora-verfwinkel opent in Aalst, levert vooral aan schilders, kleine kmo's met maximum twintig werknemers. "Sinds drie jaar halen we al verfafval op in de streek van Mol, samen met het erkende ophaalbedrijf van Gansewinkel. We leerden daaruit vooral dat we het eenvoudig moeten houden," analyseert Johan Hoste, bij Bossuyt verantwoordelijk voor de afvalophaling. "Bossuyt mag niet te veel afvalstromen creëren. We houden het op vijf. De schilder mag alle solventen samen gooien, scheiden heeft geen zin." De ophaalactie wordt door Bossuyt nu verder uitgebreid naar de regio, waar het bedrijf sterk actief is: Zuidwest-Vlaanderen. Opnieuw mag van Gansewinkel het afval ophalen. Inmiddels maken honderd klanten gebruik van de ophaalfaciliteiten. Bossuyt slaat daarmee twee vliegen in één klap: het zorgt voor het milieu én het wakkert de klantentrouw verder aan. De honderd klanten-schilders betalen weliswaar een bijdrage voor de afvalverwijdering, maar door het volume zakt de prijs."De schilder kan niet meer naar het containerpark. Een afvalophaler zoeken kost tijd. Hij komt naar ons toe, wat ook ons dienstverlenend imago versterkt," weet Johan Hoste.Uit een enquête in 1997 over de afvalophaling in Mol, bleek een grote tevredenheid bij de schilders. Toch gaf slechts 36% de positieve milieugevolgen op als reden waarom het op die diensten een beroep deed. "Milieuzorg is geen voldoende argument," concludeert Johan Hoste. "Mensen liggen daar niet wakker van. De prijs voor de ophaling is het doorslaggevende argument." De fabrikant van Boss Paints ligt er blijkbaar wel wakker van. Het bedrijf, voor 100% in handen van de familie Bossuyt, sprokkelde de voorbije jaren diverse milieuprijzen bij elkaar. Onder meer de Responsible Care-prijs, editie 1995, van de Belgische Scheikundige Nijverheid. Het familiebedrijf gaf de grote reuzen van de chemische nijverheid het nakijken. Een opsteker voor de 125 werknemers, die in 1997 een omzet haalden van 808 miljoen frank en een winst van 22 miljoen frank.