Scooters bieden door hun compacte bouw en lage gewicht de mogelijkheid om makkelijk tussen de rijen auto's op de snelwegen en in de stad door te laveren. En een parkeerplaats vinden is kinderlijk eenvoudig. Wij reden onlangs met de MBK Thunder. MBK is van origine Frans ( Motobécane), maar is in de jaren negentig ingelijfd door het Japanse Yamaha. De Fransen make...

Scooters bieden door hun compacte bouw en lage gewicht de mogelijkheid om makkelijk tussen de rijen auto's op de snelwegen en in de stad door te laveren. En een parkeerplaats vinden is kinderlijk eenvoudig. Wij reden onlangs met de MBK Thunder. MBK is van origine Frans ( Motobécane), maar is in de jaren negentig ingelijfd door het Japanse Yamaha. De Fransen maken nu Yamaha-scooters onder het MBK-merk. Dit jaar is de Thunder nieuw in het aanbod. De machine oogt sportief en voor de agressieve koplampen hebben de vormgevers van Yamaha/MBK goed gekeken naar de supersportmotoren in Yamaha's R-reeks. Rijden met de Thunder komt dankzij de automatische versnellingsbak neer op gasgeven en remmen. Ondanks het lage gewicht houdt de MBK-scooter goed zijn lijn. Op bochtige wegen is er zelfs brutaal mee te sturen. Het nadeel van de Thunder is wel dat hij weinig bescherming tegen de weersomstandigheden biedt. De benen gaan schuil achter de koplampcombinatie met beenschermen, maar het bovenlichaam zit vol in de wind en de regen. Voor wie graag droog zit, zijn de alternatieven de BMW C1 en de Benelli Adiva (beide 125 cc). Zowel de C1 als de Adiva biedt de berijder een dak boven het hoofd. Benelli-importeur Greenib stelde de Adiva onlangs voor op een regenachtige dag. Een beter moment hadden ze niet kunnen kiezen. Het windscherm met zijflappen en het dak houden je droog. Terwijl het dak bij de BMW een vast onderdeel van de kooiconstructie vormt, kan je het dakje van de Benelli in enkele seconden verwijderen en opbergen in de ruime koffer. Een ander verschil is dat het dragen van een helm op de Benelli verplicht is en op de BMW niet. Wij probeerden een Benelli met en zonder dak. Zonder dak rijdt wel zoveel prettiger. De Adiva is, net als de C1, wel erg zijwindgevoelig. En ook voor de Adiva geldt de beperking van alle 125 cc-modellen: bij 90 kilometer per uur op de autoweg zit hij aan de top van zijn kunnen en word je voorbijgesneld door het auto- en motorverkeer. Maar met de immer toenemende drukte in het verkeer wordt dat meer en meer een uitzondering.Ad van Poppel