Eindelijk is er nog eens een ouderwetse felle artistieke rel. In Knack van 6 juni had Jeroen Laureyns het uitgebreid over het 'artistieke onvermogen' van een van de huidige iconen van de schilderkunst: de Antwerpenaar Luc Tuymans (1958). Over de bedoelingen en de werkwijze van de haast gecanoniseerde schilder vindt u alles in Luc Tuymans - I Don't Get It (Ludion, 200 blz., 39,90 euro). Het boek verschijnt naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling die nog tot 9 september loopt in he...

Eindelijk is er nog eens een ouderwetse felle artistieke rel. In Knack van 6 juni had Jeroen Laureyns het uitgebreid over het 'artistieke onvermogen' van een van de huidige iconen van de schilderkunst: de Antwerpenaar Luc Tuymans (1958). Over de bedoelingen en de werkwijze van de haast gecanoniseerde schilder vindt u alles in Luc Tuymans - I Don't Get It (Ludion, 200 blz., 39,90 euro). Het boek verschijnt naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling die nog tot 9 september loopt in het Antwerpse fotomuseum. Nog tot 15 juli kunt u in het SMAK in Gent terecht voor een tentoonstelling van een andere Vlaamse kunstschilder die opmerkelijk snel furore maakt: Hans Vandekerckhove (1957). In het najaar is dit overzicht van zijn werk te zien in Madrid. In het begeleidende, drietalige boek, My Head Is My Only Home (Ludion, 176 blz., 39,90 euro), introduceert Friedl' Lesage de schilder, terwijl Dieter Roelstraete zoekt naar invalshoeken en betekenissen. Simonne De Visscher (1942) is een pleinairiste: ze trekt de natuur in om te schilderen. Dat ruikt naar klassieke landschapstaferelen, maar de Oost-Vlaamse overstijgt het realisme. Sfeer, symboliek en beleving worden zichtbaar. Dat merken we ook in de monografie Simonne De Visscher (Snoeck, 160 blz., 38 euro) met tekst van Rik Sauwen. Nog een Oost-Vlaamse, Veerle Rooms (1947), is een van de belangrijkste hedendaagse grafici. In de monografie Veerle Rooms (Lannoo, 144 blz., 39,95 euro) vinden we teksten van onder meer Frans Boenders en Ernest Van Buynder. Sinds 1991 woont de Cubaan Ricardo Brey (1955) in Gent. Under the Leaves (Terra, 200 blz., 39,95 euro) gunt ons een voortreffelijke kijk op zijn gevarieerde oeuvre. Roel Arkesteijn beschrijft de samenhang van Breys tekeningen, sculpturen en installaties. Tekenen is de leidraad in volgend boek. In 1913 schonk de weduwe van ridder Jean de Grez een collectie aan de Belgische staat. De schenking omvat 4250 tekeningen uit vier eeuwen. Het zwaartepunt ligt op de Nederlandse Gouden Eeuw. Dat werk vinden we nu in de tentoonstelling in het KMSK in Brussel, nog tot 1 juli. In het najaar verhuist ze naar Museum Het Rembrandtshuis in Amsterdam en in 2008 naar Aken. U kunt ze ook bewonderen in het kloeke begeleidende boek Tekeningen uit Nederlands Gouden Eeuw (Snoeck, 288 blz., 34 euro). We ronden af met twee nieuwe loten aan de uitstekende serie Kunstbibliotheek (Ludion, 19,90 euro per deel): Gebaar en expressie en Astrologie, magie en alchemie. Deze boeken lichten de symbolen en betekenissen toe, ze maken kunstwerken leesbaar. Luc De Decker