"Het is jammer dat de sector een ouderwets imago heeft. Dat maakt het soms extra moeilijk de juiste medewerkers aan te trekken. Bovendien ontmoet ik nog dagelijks mensen die verbaasd zijn dat er al private spoorwegmaatschappijen actief zijn in ons land", zucht Pieter Vanovermeire, medeoprichter en CEO van Railtraxx, dat naar eigen zeggen de enige 100 procent Belgische private spoorwegmaatschappij is.
...

"Het is jammer dat de sector een ouderwets imago heeft. Dat maakt het soms extra moeilijk de juiste medewerkers aan te trekken. Bovendien ontmoet ik nog dagelijks mensen die verbaasd zijn dat er al private spoorwegmaatschappijen actief zijn in ons land", zucht Pieter Vanovermeire, medeoprichter en CEO van Railtraxx, dat naar eigen zeggen de enige 100 procent Belgische private spoorwegmaatschappij is. Pieter Vanovermeire studeerde transporteconomie in Parijs en onderzocht in die periode alternatieven om vrachtwagens van de weg te halen zoals short sea, piping en privaat spoorvervoer. Zo rolde hij in de sector. In 2009 richtte hij samen met Ronny Dillen de private spoorwegmaatschappij Railtraxx op. Dillen is de Vlaamse pionier in dat domein. Al in 2002, na een jarenlange calvarietocht voor de nodige vergunningen en veiligheidsattesten, stond hij met Jeroen Le Jeune aan de wieg van de allereerste private spoorwegmaatschappij in ons land. Volgens Pieter Vanovermeire draait bij Railtraxx alles om vier belangrijke troeven. Ten eerste zijn er de licenties die het bedrijf toegang geven tot het spoorwegnet in België, Nederland en Duitsland. Daarnaast beschikt het bedrijf over een vloot van achttien locomotieven (zowel diesel als elektrisch). Het gros daarvan in leasing, maar Railtraxx bezit sinds vorig jaar ook vier eigen machines. Een investering van 5 miljoen euro waarvoor PMV een achtergestelde lening ter beschikking stelde. De treinbestuurders vormen de derde troef van het bedrijf. "Ondanks de goede verloning is het niet altijd gemakkelijk om de juiste profielen te vinden. De vereisten zijn dan ook niet min. Zo moeten de kandidaten een technische achtergrond hebben en moeten ze bereid zijn een opleiding van een jaar te volgen. Ten slotte doet een machinist vaak nacht- en weekendwerk en dat schrikt veel kandidaten af", zegt Pieter Vanovermeire. De meeste machinisten van Railtraxx zijn in eigen huis opgeleid. De vierde troef is het team. "Dat bestaat uit de mensen van ons dispatch-centrum, het instructieteam dat waakt over de bekwaamheid van de machinisten, het veiligheidsteam en ondersteunende diensten", somt Pieter Vanovermeire op. "Zij zorgen ervoor dat onze treinen stipt hun bestemming bereiken." Railtraxx heeft een netwerk uitgebouwd met zo'n 35 lokale antennes in een straal van 300 km rond de Antwerpse haven. Daarnaast ontwikkelde Railtraxx dagelijkse verbindingen met het Zwitserse Bazel - vanwaar de goederen verder over de Alpen trekken - en het Oostenrijkse Passau, de poort naar Oost-Europa. Pieter Vanovermeire wil de komende jaren stap voor stap vooruitgaan. "Op termijn is het niet uitgesloten dat we activiteiten in andere landen ontwikkelen, maar we zullen dat enkel doen als er echt toegevoegde waarde is", zegt hij. "We blijven in de eerste plaats continu werken aan een klantgeoriënteerd imago, want in eigen land kennen de mensen de vele mogelijkheden van het spoortransport nog niet goed. Het potentieel is dus enorm."