De tekst van de (Engelstalige) Volvo-advertentie ter promotie van de V70 Cross Country liet weinig twijfel bestaan over de aard van het beestje: "Wat een rotweg. Morgen weer!" Crossen met een Volvo? Ook niet meteen wat men van dat merk zou verwachten.
...

De tekst van de (Engelstalige) Volvo-advertentie ter promotie van de V70 Cross Country liet weinig twijfel bestaan over de aard van het beestje: "Wat een rotweg. Morgen weer!" Crossen met een Volvo? Ook niet meteen wat men van dat merk zou verwachten. Maar 4x4 rijden met luxueuzere auto's is in. Ook andere prestigemerken brachten een vierwielaangedreven auto uit: Mercedes met de M-klasse, BMW met de X5 en Lexus springt met de RX 300 op de kar. De luxueuze 4x4-wagens passen eigenlijk niet in het hokje van de bedrijfswagens. Bij BMW spreekt men ook niet meer van een SUV (Sport Utility Vehicle) maar van een SAV (Sport Activity Vehicle). De 4x4-markt bestond vanouds uit gebruiksvoertuigen. Volgens Erik Van den Heuvel, woordvoerder van DaimlerChrysler in ons land, waren dergelijke auto's vooral in trek bij dierenartsen, bosontginners en bouwopzichters. Voor hen was en is zo'n wagen een werktuig. Zij zijn de kopers van de 'werkpaarden' als Nissan, Land Rover en Toyota. "De nieuwe markt heeft een andere dimensie: die van de vrije tijd," aldus Van den Heuvel. Het aandeel van de bedrijfsvoertuigen in het 4x4-segment ging in de eerste negen maanden van vorig jaar van 37,4% (1999) naar 34,2%. Leider op de 4x4-markt is Nissan. Van januari tot en met september 2000 had dat merk een aandeel van 15% (2481 eenheden tegenover 17,2% of 2884 stuks in 1999). Ook de nummers twee en drie moesten terrein prijsgeven: Land Rover ging van 2605 (15,5%) naar 2374 (14,3%) en Suzuki van 2542 (15,1%) naar 2180 (12,4%). De totale markt ging na enkele jaren van spectaculaire groei licht achteruit (van 16.811 naar 16.568, een daling van 1,5%) maar Mercedes ging flink vooruit: van 681 naar 1217 eenheden (plus 78%). De Duitsers zijn met hun M-klasse veruit leider in het luxesegment van de 4x4-markt, met een aandeel van 36% (cijfers van januari tot november). Op de tweede plaats staat de MitsubishiPajero met een aandeel van 14%. BMW haalt sinds de lancering in september van de X5 5% en staat daarmee zevende. Maar wie koopt die luxe-4x4's eigenlijk? "De kleine, hard werkende man, de entrepreneur. Mensen die niet meer tevreden zijn met een compromis," zegt Van den Heuvel. "Ze willen een zo flexibel mogelijk voertuig dat ze in de weinige vrije tijd die ze hebben maximaal kunnen benutten. Sneeuw in de Ardennen? Geen probleem. Al zoeken de mensen wel redenen om hun koopgedrag te verantwoorden."De luxekarren zijn wel degelijk vierwielaangedreven en kúnnen in het terrein gebruikt worden. Maar in de praktijk blijft het vooral bij de mógelijkheid: volgens Van de Heuvel worden de auto's maar 2% tot 4% naast de verharde weg gebruikt. Of zoals een BMW-man het verwoordt: "4x4-rijders gebruiken hun wagen maar voor 10% in off-road-omstandigheden. De meeste mensen rijden met hun 4x4 op de Louizalaan en op de gewone weg." AD VAN POPPEL