Met de M van microprocessor

Wie graag over de kop gaat, koopt best geen Mercedes M. De terreinberline van Mercedes-Benz zit immers volgepropt met microprocessoren, die van de M-Klasse een van de veiligste 4X4-wagens van het ogenblik maken.

Dat de Mercedes M onlangs door een Amerikaans-Canadese jury werd uitgeroepen tot Terreinwagen van het Jaar zal hij ongetwijfeld wel een beetje te danken hebben aan zijn ruim, typisch Amerikaans ogend interieur. Maar meer nog dan het interieur (tot zeven zetels) vielen de Amerikanen – die gek zijn op 4×4-wagens – voor het veilige rijgedrag, de prestaties en vooral de technische innovaties van de M.

Het aandrijfsysteem 4-ETS (Elektronisch Tractiesysteem), gekoppeld aan het ESP– (Elektronisch Stabiliteitsprogramma) en een nieuw ABS met tal van nevenfuncties, zijn de hoekstenen waarop het veilige, stabiele rijgedrag is gebaseerd. ETS is een elektronisch systeem dat de trekkracht van de wielen controleert en optimaliseert. Deze techniek luidt een nieuw hoofdstuk in inzake 4×4-aandrijving. 4-ETS is gekoppeld aan het ABS (standaard op deM-Klasse) en gebruikt onder meer de ABS-wielsensoren om de trekkracht van elk wiel permanent te controleren. Doordat de aandrijving voortdurend op de vier wielen inwerkt, wordt het koppel (de trekkracht) in een 50/50-ratio verdeeld over de voor- en achteras. Dankzij het 4-ETS is de M-Klasse qua baanvastheid en veilig bochtengedrag in alle omstandigheden superieur tegenover andere terreinwagens.

Naast ETS zorgt ook ESP voor veiligheid. Het is voor het eerst dat ESP – het systeem dat ook al aan de A-Klasse zijn baanvastheid moest bezorgen bij brutale uitwijkmanoeuvres – wordt aangeboden op een 4×4. Aangezien de M als enige 4×4 in zijn categorie voorzien is van een onafhankelijke wielophanging op de voor- en achteras biedt deze terreinwagen het rijcomfort en de rijveiligheid van een Mercedes-berline. Mede dankzij het nieuwe, via een microprocessor (de zoveelste) gestuurde ABS met speciale alleterreinfuncties is de M-Klasse ook op zwaar terrein een optimaal voertuig. Via het BAS (Brake Assist Systeem), dat opereert via nog een andere microprocessor, blijft het remmen steeds een veilig manoeuvre – ook op steile afdalingen. Het is nagenoeg ondenkbaar dat de M dwars gaat staan wanneer men foutief en/of brutaal in de remmen gaat.

De M-Klasse is verkrijgbaar met drie motoren: de 4-cilinder ML230 (2295 cc; 150 pk), de V6 ML320 (3199 cc; 218 pk) en de V8 ML430 (4266 cc; 272 pk). Elke versie kan dienst doen als comfortabele reiswagen, exclusieve zakenauto of uitstekende, polyvalente vrijetijdsauto.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content