Een simpele aanbeveling van een klant gaf een kippenslachterij uit Bree toegang tot de Duitse markt. Het succes was zo overweldigend dat de slachterij haar capaciteit moest verdubbelen.
...

Een simpele aanbeveling van een klant gaf een kippenslachterij uit Bree toegang tot de Duitse markt. Het succes was zo overweldigend dat de slachterij haar capaciteit moest verdubbelen. De kleine kippenslachterijtjes in ons land geraken uitgerangeerd. De sector kent een steeds grotere concentratie. "Wie meewil, moet investeren," zeggen de broers Mathy en Stefan Schildermans, en ze voegen de daad bij het woord : de capaciteit van hun industriële pluimveeslachterij in Bree breidt uit van maandelijks 60.000 kippen tot 133.000. Die uitbreiding komt volledig voor rekening van een nieuwe afzetmarkt : Duitsland. Langdurig en hard prospectiewerk heeft dat niet gevergd, integendeel. "Een Belgische klant heeft ons bij een Duits grootwarenhuis aanbevolen," aldus Mathy. "Zo werden we opgemerkt door anderen en ging de bal aan het rollen. Mondelinge reclame is de beste publiciteit. We leveren nu in Duitsland aan een reeks warenhuizen en groothandelaars." De nieuwe bedrijfshal van 3000 vierkante meter is bijna afgewerkt. Het bestaande bedrijfsgebouw was 1100 vierkante meter groot. De investering heeft 75 miljoen gekost. "Nu nog van nul beginnen, kan gewoon niet meer," zegt Mathy. "De investeringen zijn te zwaar geworden." De nieuwe investering zorgt voor 20 nieuwe jobs. Binnenkort start de omvorming van het bestaande bedrijfsgebouw tot een nieuwe verwerkingseenheid, die nog eens 10 banen oplevert.Toen de broers in '90 de slachterij overnamen van hun vader die reeds van 1960 in het vak zat haalde het bedrijf 100 miljoen omzet en stelde het 18 mensen tewerk. Vorig jaar sloot de slachterij af met 160 miljoen omzet en 27 personeelsleden. De Belgische klanten zijn slagerijen, traiteurs, restaurants en grootwarenhuizen, in een gebied dat zich uitstrekt van de Nederlandse en Duitse grens tot Eupen en Brussel.De geslachte kippen verwerken de broers tot koteletten, brochetten, enzovoort. "Het creëren van toegevoegde waarde is een must," aldus Mathy, "de klanten eisen dat." Die verwerking gebeurt volledig ambachtelijk. "De veertjes weghalen, het vet wegsnijden, nacontrole en verpakking : we doen het hier met de handen," aldus Mathy. "Dat betekent grondiger werk, mooiere afwerking èn een iets hogere prijs. Maar onze klanten zetten kwaliteit op de eerste plaats, wat niet betekent dat ze de prijs uit het oog verliezen." Precies deze ambachtelijkheid bezorgden de broers de gunst van Duitsland. "De Duitsers zijn streng," zegt Mathy, "maar we zijn ook streng voor onszelf : ons product moet ambachtelijk blijven, zo overleven wij."MATHY EN STEFAN SCHILDERMANS (PLUIMVEESLACHTERIJ SCHILDERMANS) We blijven ambachtelijk, zo overleven wij.