Met de hand op de knip

Travel managers zijn aan een nieuwe opmars bezig. Zij kunnen geld verdienen voor hun bedrijf.

Ondanks moderne communicatietechnieken en dalende vluchttarieven nemen de reiskosten in bedrijven niet af. Integendeel, ze stijgen wereldwijd nog altijd lichtjes. Eén van de redenen: niet de zakenreiziger, maar de toerist profiteert van de dalende vliegprijzen. Tickets met veel flexibiliteit en kort tegen de dag van vertrek geboekt, blijven immers duur. Net zoals de kamers in zakenhotels.

Vandaar dat de bedrijfswereld opnieuw belangstelling begint te tonen voor de travel manager. Een aantal ondernemingen beseft dat zelfs on line-boekingen (nog) niet voor de leek of het doorsnee kaderlid zijn weggelegd en ze bekijken hun reispolitiek opnieuw.

Daarbij hebben zij de keuze tussen een gespecialiseerd extern bureau of een eigen travel manager. American Express(AI), één van de wereldleiders op het vlak van zakenreizen, ging nauwkeurig de rekeningen na van 400 Australische bedrijven. AI kwam daarbij tot de vaststelling dat een doordacht reisbeleid tot 35 % minder uitgaven kan leiden. Niet door minder te reizen, wel door scherper in te kopen. Dat is niet onaardig, want in de meeste industrietakken belopen deze budgetten 5 tot 7% van de operationele kosten.

Een extern bureau voor zakenreizen kan kamers, vluchten of huurauto’s goedkoper vastleggen dankzij speciale deals met de operatoren. Op die manier wordt de commissie die de klant betaalt meer dan gerecupereerd.

Maar tegenwoordig letten veel hotelketens en luchtvaartmaatschappijen ook op de minder groten. Terwijl zij tot voor vijf jaar hun neus ophaalden voor reisbudgetten van 15 tot 20 miljoen frank per jaar, is dit nu al een redelijk interessante account. Scherpere concurrentie, lagere commissies en nieuwe technieken (onder andere het Internet) hebben hen wakker geschud.

Ook een interne travel manager in een reeks kmo’s – en al helemáál in grote ondernemingen – kan zichzelf makkelijk “terugverdienen”. American Express ziet deze beroepscategorie stelselmatig aangroeien. En noteert overigens duidelijke verschuivingen binnen de bedrijfscultuur. Ongeveer de helft van deze kaderleden rapporteert tegenwoordig rechtstreeks aan de raad van bestuur. “Wij zien dat zij niet langer functioneren in de cocon van het personeelsbeleid, maar een financiële rol aangemeten krijgen,” zei Kyle Davis van AI onlangs in de Australische Financial Review. “Reizen en travel managers worden niet langer beschouwd als een uitgavenpost, wel als een investering.”

MARLEEN FYNHOUDT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content