MET DE GROETEN VAN…

Met moderne technologische middelen en het gebruik van nieuwe kleuren brengt Lux-o-Gram het vergeten telegram opnieuw tot leven.

André De Saeger is de man achter de lancering van het Lux-o-Gram – dat was in oktober 1997. Als verantwoordelijke bij De Post had hij een rijke ervaring met luxetelegrammen. De dienst bestaat sinds 1924 als onderdeel van de toenmalige Regie der Telefonie en Telegrafie. De vroegere RTT nam de boodschappen in de telegrafiekantoren aan, verstuurde en leverde de telegrammen af. In 1984 stond de RTT die dienst af aan De Post, die het luxetelegram door het Postogram verving. Overtuigd dat er in het luxetelegram heel wat meer mogelijkheden zaten, stichtte André De Saeger samen met Sofindev, de Gimb, drukkerij Kempenland uit Herentals en nv Belinpa het nieuwe bedrijf Lux-o-Gram, een nv, die het gelijknamige telegram op de markt bracht.

“Ons eerste doel is de promotie van het product,” verklaart Dany Dehandschutter, pr-verantwoordelijke bij Lux-o-Gram. “De meeste mensen van meer dan dertig hebben het luxetelegram gekend. Nu willen wij hen vertrouwd maken met het concept Lux-o-Gram. Wij bevinden ons nu nog volop in de lanceringsfase, maar krijgen heel wat positieve reacties.” Het gamma bevat al Lux-o-Gram-telegrammen voor huwelijken, overlijdens, geboorten en andere gebeurtenissen zoals verjaardagen, promoties, jubilea enzovoort. Sint-Valentijn is een nieuwe gelegenheid. “Net als het vroegere luxetelegram is het Lux-o-Gram een bijzondere boodschap die de mensen willen bewaren,” meent Dany Dehandschutter.

Op dit ogenblik werken er zeven mensen bij Lux-o-Gram. Voor het eerste boekjaar wordt een omzet voorzien van minimaal 7 miljoen frank. In de splinternieuwe Brusselse kantoren werd een dispatching center opgericht, waar klanten van maandag tot zaterdag terecht kunnen. “Een boodschap die in de week vóór 19.00 uur en zaterdags vóór 18.00 uur wordt doorgegeven, zal dezelfde dag nog eender waar in België worden verdeeld, voor enkele honderden franken,” beklemtoont Dehandschutter. “Wij werken samen met zestien koeriersdiensten, verdeeld over heel het land. De koeriersdienst zorgt ervoor dat het Lux-o-Gram persoonlijk bij de bestemmeling wordt afgegeven, in een leuke omslag. Wie het Lux-o-Gram verstuurt, biedt de bestemmeling een mooie attentie.”

De terugkeer van het luxetelegram – Lux-o-Gram – is er gekomen dankzij de nieuwe technieken waardoor de kosten worden gedrukt, alsook dankzij een veralgemeend gebruik van onder meer het faxtoestel, wat bestellen van boodschappen vergemakkelijkt. “Ons doelpubliek bestaat uit mensen met aandacht voor het sociale leven. Bedrijven kunnen nu ook op een originele, gepersonaliseerde en nette manier gelukwensen sturen naar hun klanten of naar hun personeelsleden,” besluit Dany Dehandschutter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content