Tweemaal duikt de naam van Osch in de lijst van de Limburgse Grote Gazellen op. Het overkoepelende van Osch & Zonen prijkt op de 81ste plaats, de Hasseltse vestiging van de BMW-concessiehouder staat op 69. Leo van Osch staat sinds vorig jaar alleen aan het roer van de garagegroep, maar ook zijn familie speelt een grote rol in het succesverhaal van de voorbije jaren.
...

Tweemaal duikt de naam van Osch in de lijst van de Limburgse Grote Gazellen op. Het overkoepelende van Osch & Zonen prijkt op de 81ste plaats, de Hasseltse vestiging van de BMW-concessiehouder staat op 69. Leo van Osch staat sinds vorig jaar alleen aan het roer van de garagegroep, maar ook zijn familie speelt een grote rol in het succesverhaal van de voorbije jaren. "Het bedrijf werd in 1964 opgericht door mijn vader Wim en mezelf. We begonnen als onderagent van BMW", vertelt gedelegeerd bestuurder Leo van Osch. Van 1971 tot 1981 ging het bedrijf een decennium vreemd, als verdeler van Toyota, daarna werden de banden met BMW weer aangehaald. "Sinds 1982 zijn we hoofdverdeler van BMW. In de loop der jaren traden mijn zus Marionne, die instond voor de boekhouding, en broers Henk en Theo, als mecaniciens, toe tot het bedrijf. In 2008 heb ik de groep volledig overgenomen. Maar het is uiteraard dankzij de familie en de jarenlange goede samenwerking, dat we dit alles hebben kunnen bereiken. De overname heeft niets veranderd aan die goede contacten." De sterke groei van de garagegroep is volgens Leo van Osch te danken aan de overnames van de BMW-concessies in Tienen in 2000 en Hasselt in 2001. "Die investeringen beginnen nu optimaal te renderen. Logischerwijs is ook onze naambekendheid enorm toegenomen." Vijf jaar later werd opnieuw fiks geïnvesteerd in uitbreidingen. "In 2006 werd een ultramoderne carrosserieafdeling gebouwd in Halen. Het Limburgs Carrosseriebedrijf is in korte tijd geëvolueerd tot een referentiepunt voor BMW-klanten en verzekeringsmaatschappijen. Ook in 2006 richtten we Occasiecentrum van Osch op." Op de vraag of de expansie en overnames er kwamen onder druk van de autoconstructeur zelf, een fenomeen dat de jongste jaren niet vreemd is in de autosector, antwoordt Leo van Osch ontkennend. "Je merkt wel dat BMW ernaar streeft om te werken met minder, maar sterkere partners. Van Osch is in deze regio toch wel een degelijk referentiepunt geworden voor de Duitse autobouwer." De groep van Osch realiseerde in 2008 met 85 werknemers 52 miljoen euro omzet, de winst voor belastingen bedroeg 980.000 euro. Baart de economische crisis de zaakvoerder geen zorgen? "Op dit moment kennen wij een omzetdaling van 12 procent, wat op zich nog niet zo dramatisch is." En dat van Osch rotsvast gelooft in de toekomst, bewijzen de plannen om een tweede occasiecentrum op te richten in Hasselt. FB