Ace, vorig jaar goed voor een omzet van 3,9 miljoen euro (157 miljoen frank), startte in 1989 in het kielzog van VTM. De Vlaamse commerciële zender zorgde in de beginjaren voor een sterke groei van de binnenlandse audiovisuele industrie, zeker wat het produceren van reclamefilms betrof. "In het begin deden we ook de postproductie van televisieprogramma's, maar sinds 1992 doen we veel meer commercials. Nu draaien we 80% van onze omzet met reclamefilms, en dat willen we zo houden," zegt Katrijn Steylaerts, die samen met haar man Stefan Rycken het bedrijf leidt.
...

Ace, vorig jaar goed voor een omzet van 3,9 miljoen euro (157 miljoen frank), startte in 1989 in het kielzog van VTM. De Vlaamse commerciële zender zorgde in de beginjaren voor een sterke groei van de binnenlandse audiovisuele industrie, zeker wat het produceren van reclamefilms betrof. "In het begin deden we ook de postproductie van televisieprogramma's, maar sinds 1992 doen we veel meer commercials. Nu draaien we 80% van onze omzet met reclamefilms, en dat willen we zo houden," zegt Katrijn Steylaerts, die samen met haar man Stefan Rycken het bedrijf leidt. Vooral de reclamewereld is tuk op nieuwe snufjes in de productie en postproductie van spotjes. De niet-commerciële wereld, zeg maar de speelfilmmakers, veel minder. De budgetten die de commercial-makers ter beschikking hebben, liggen ook een stuk hoger. "Ze zijn echt op zoek naar dat ietsje méér, waardoor hun commercial boven de andere zal uitspringen." Tien jaar geleden gingen de filmmakers naar Londen en Parijs voor de laatste snufjes. Nu kan het ook in eigen land, en vaak is het hier goedkoper dan buiten de landsgrenzen.De geslaagde mislukkingDat wil niet zeggen dat Ace Digital House het gemakkelijk heeft. De prijzen staan onder druk. Het aantal spots dat in ons land gemaakt wordt, is afgenomen (er komen steeds meer centraal ontwikkelde spots voor verschillende landen) en op de budgetten wordt beknibbeld.Circa drie jaar geleden is Ace Digital House (dat toen nog Ace Editing Facilities heette) meegegaan in een joint venture Max Alliance met Micros Images in Frankrijk, Effects in Spanje, Blue Gold in Italië en Das Werk in Duitsland. De bedoeling was om de technische installaties van die postproductiebedrijven in te zetten voor het afwerken van speelfilms. Het was de bedoeling om het werk onder elkaar te verdelen, zodat de bedrijven én commercials én speelfilms konden afwerken. In theorie klopte het plan wellicht, in de praktijk liep het stroef. In de diverse landen wordt de filmproductie immers gesubsidieerd, en moet het werk binnen de eigen landsgrenzen blijven. Daarnaast staat een regisseur uit Milaan niet te springen om tien keer naar Brussel te vliegen om de progressie van het werk te beoordelen. De alliantie met de anderen leverde Ace Digital House wel een partner op. Het Duitse Das Werk ging in 1999 naar de beurs en nam de afgelopen jaren participaties in de Spaanse, Franse en Italiaanse Max-bedrijven. Ace was net op zoek naar kapitaal van derden om nieuwe faciliteiten te kunnen blijven financieren. "Dat was het moment ook dat de garanties die wij als KMO aan de banken konden bieden niet meer genoeg waren om een schuldenlast te dragen. Toen werden we door Das Werk gecontacteerd," vertelt de zaakvoerster. "Een participatie van een collega biedt voordelen. Er is namelijk een minder grote druk naar een return on investment. We zijn een kapitaalintensief bedrijf. We moeten geregeld investeren. Tegenover kapitaalverschaffers is dat niet zo'n best verhaal, want de return komt pas na drie of vier jaar." De 25% van Das Werk betekent vers geld, én het behoud van de controle over het bedrijf. Overigens zal Ace verder moeten kijken dan België. Wat dat betreft, ziet Steylaerts de toekomst vrij rooskleurig in. Het feit dat België op audiovisueel vlak goedkoper is, werkt in haar voordeel. "In januari is er de euro, en dan zullen de prijsverschillen duidelijk worden."Ad Van PoppelAls KMO biedt een participatie van een collega voordelen. De druk naar een return on investment is minder groot.