O livier Tjon, drijvende kracht achter het evenementenbureau Funco en de Poplife-fuiven in de Vooruit in Gent, sloeg enkele maanden geleden de handen in elkaar met het Festival van Vlaanderen. Het resultaat: een originele kruisbestuiving tussen klassieke muziek en stomende house. Onder de noemer HouseMusic vond Tjon 300 Gentse studenten bereid om hun ...

O livier Tjon, drijvende kracht achter het evenementenbureau Funco en de Poplife-fuiven in de Vooruit in Gent, sloeg enkele maanden geleden de handen in elkaar met het Festival van Vlaanderen. Het resultaat: een originele kruisbestuiving tussen klassieke muziek en stomende house. Onder de noemer HouseMusic vond Tjon 300 Gentse studenten bereid om hun kot voor één dag - donderdag 2 oktober - open te stellen voor jonge, klassieke muzikanten. Die kwamen in hun benepen kamertje niet alleen hun favoriete stuk spelen, ze legden ook uit waarom je als jonge snaak niet per se hoeft te huiveren bij het horen van de naam Beethoven, Chopin of Bach en al helemaal niet bij het aanhoren van hun muziek. De dag werd afgesloten met een houseparty in de Vooruit. Die werd gegangmaakt door het Poplife-team en de blitse beats van top-dj's Sven Van Hees en Ultrasonic. "Het Festival van Vlaanderen klopte bij ons aan omdat ze een imagoprobleem hadden," zegt Tjon. "Ze slaagden er maar niet in om jongeren tussen achttien en 35 warm te maken voor klassieke concerten." Afgaande op de spontane reacties van de studenten zelf, lijkt Tjon aardig in zijn opzet te zijn geslaagd. Funco heeft in deze nichemarkt een kloeke reputatie hoog te houden. Zowat al hun activiteiten mikken op deze ene specifieke doelgroep. Behalve fuiven in eigen beheer doet de firma ook steeds meer marketing en communicatie. De opdrachtgevers zijn bedrijven die dringend hun imago willen verjongen of reclameagentschappen die zelf niet de hippe incrowd binnen weten te sluipen. Funco hielp bijvoorbeeld het succesverhaal schrijven van de Belgische importeurs van Red Bull (zie ook blz. 90). Ook voor het chique chocolademerk Toblerone werd een clevere campagne uitgedokterd. En kent u die blitse Evian-flesjes met sportdop? Ideetje van Funco. "De winstmarges op fuiven liggen nu eenmaal erg laag," zo legt Tjon de diversificatie uit. "Marketingcampagnes zijn rendabeler." Van de totale omzet van 2,4 miljoen euro en de winst van 410.000 euro die Funco vorig jaar wist te genereren, kwam dan ook bijna 60 % uit de marketingtak. Dat verklaart waarom Funco al sinds 1992 onafgebroken het gezicht van het Gentse nachtleven mee bepaalt. Dave Mestdach Dave Mestdagh"De winstmarges op fuiven liggen erg laag. Marketingcampagnes zijn rendabeler."