Ook het familiebedrijf Gilbos leeft van de tapijtsector. Het fabriceert machines voor het "overbobijnen" van garen. Belgische klanten van Gilbos zijn bijvoorbeeld de Ideal- en de Domo-groep, Louis De Poortere en Balta. In de Verenigde Staten zijn dat onder meer Aladin en de absolute reus Shaw.
...

Ook het familiebedrijf Gilbos leeft van de tapijtsector. Het fabriceert machines voor het "overbobijnen" van garen. Belgische klanten van Gilbos zijn bijvoorbeeld de Ideal- en de Domo-groep, Louis De Poortere en Balta. In de Verenigde Staten zijn dat onder meer Aladin en de absolute reus Shaw. Met het overbobijnen van garens wordt het gesponnen garen voorbereidt voor het eigenlijke weven. Sales manager Johan Heyvaert: "Voor onze klanten is de voortdurende verbetering van efficiëntie van vitaal belang. Ze moeten alsmaar sneller produceren, met minder mensen en met meer kwaliteit. Dat kan alleen met geautomatiseerde en naar maat ontwikkelde apparatuur." Gilbos-bobijnmachines bestaan uit meerdere modules. "Met de basismodules bouwen we standaardmachines," verduidelijkt Heyvaert. "We voegen dan specifieke modules toe in functie van de noden van de klant. Er is permanent overleg met een van onze acht ontwerpingenieurs. Elke nieuwe vondst kan later toegepast worden bij de bouw van bobijnmachines voor andere klanten. Dat is natuurlijk niet het geval bij de prototypes en machines die we in exclusieve opdracht bouwen voor Agfa, of bij de onderdelen die we voor Barco of Cable Print fabriceren." "Een nichemarkt is een gespecialiseerde markt met tegelijk weinig aanbieders en weinig afnemers," licht Johan Heyvaert toe. Bovendien blijven bobijnmachines tien tot vijftien jaar lang operationeel. "Het is dus zaak om de markt goed in het oog te houden," zegt Heyvaert. "Want na een gemiste kans moet je lang geduld oefenen voor je bij dezelfde klant kunt leveren." En contracten van 20 miljoen frank zijn geen uitzondering. De omzet is dan ook erg wisselend: 571 miljoen frank in 1997, 477 miljoen frank in 1996.Gilbos laat in het buitenland de markt volgen door plaatselijke, goed ingewerkte agenten. In de VS is er de eigen commerciële en technische organisatie Gilbos of America. "Voor ons is ITMA van wezenlijk belang," vervolgt Johan Heyvaert. "Over wie op zo'n beurs afwezig is, stelt de markt zich onmiddellijk vragen. Het betekent ook een deadline voor onze nieuwste ontwikkelingen." Dit jaar pakt Gilbos uit met een volautomatische assembleermachine die gesponnen garens tegelijk ook elektronisch reinigt. Veel wordt verwacht van een nieuw systeem om filamentgarens een twijneffect te geven. Het twijnen van garens (twee of meer draden ineen draaien) is niet nieuw, maar de nieuwe Gilbos-module doet dat wel tienmaal sneller en is bovendien aanbouwbaar aan een Gilbos-bobijnmachine. Er wordt ook één productiestap overgeslagen. Dat moet tapijtproducenten als muziek in de oren klinken. Toch blijft het afwachten om te weten of de markt voldoende interesse toont.