Mercedes heeft een hele reputatie opgebouwd met zijn dakloze tweezitters SL en de kleinere SLK, ook wel roadsters genoemd. Maar bijblijven in de autowereld, dat betekent tijdig vernieuwen. Temeer omdat de vijfde generatie van de SL toch al zeven jaar rondrijdt. Maar een nieuwe SL krijgen we dus niet, wel een opgefriste versie of facelift. Je zou deze Mercedes daarom kunnen geringschatten, wegens niet helemaal nieuw, maar daar doen wij niet aan mee: de SL heeft immers de deugd van de mooiste Mercedessen. En hetzelfde geldt ook voor...

Mercedes heeft een hele reputatie opgebouwd met zijn dakloze tweezitters SL en de kleinere SLK, ook wel roadsters genoemd. Maar bijblijven in de autowereld, dat betekent tijdig vernieuwen. Temeer omdat de vijfde generatie van de SL toch al zeven jaar rondrijdt. Maar een nieuwe SL krijgen we dus niet, wel een opgefriste versie of facelift. Je zou deze Mercedes daarom kunnen geringschatten, wegens niet helemaal nieuw, maar daar doen wij niet aan mee: de SL heeft immers de deugd van de mooiste Mercedessen. En hetzelfde geldt ook voor de CLS, de vierzitter coupé van het merk, weet u wel. Contouren die nog lichtjaren mee kunnen. De kleinere SLK is ook opgefrist, en ter herinnering: eigenlijk een baanbrekende machine. Dik twaalf jaar geleden was hij immers de eerste die met een metalen klapdak op de markt kwam. De grotere SL heeft intussen natuurlijk ook zo'n stijf dak. Opvallend bij beide machines is dat dit niet ten koste gaat van de algemene vormgeving. Waarmee we bedoelen: bij modellen als de Volkswagen EOS, Peugeot 207cc of Ford Focus CC valt meteen die ongewoon hoge koffer op, en weet je dat daar technisch iets aan de hand is. Met de SL(K) dus niet. Faceliften betekent ook hier: kleine esthetische ingrepen, vooral aan de snoet. Het totaalbeeld is telkens een auto die er ietsje sportiever uitziet dan zijn voorganger. Ook een paar motoren (niet het hele gamma ...) kregen een beurt. Zo heeft de instapversie van de SLK, de 200, nu 184 pk (21 meer dan in de vorige versie). Zoals het in deze tijden van CO2-bekommernis en onbetaalbare benzineprijzen hoort, gaat dat meervermogen gepaard met een lager verbruik en minder uitstoot. Op de weg voelen deze roadsters goed aan. Alleen is de SLK misschien een zucht te hard afgeveerd op slechte wegen, en zijn de schakelpeddels aan het stuur er te veel aan: je schakelt je de pleuris en bent nooit tevreden. Moraal van het verhaal: vergeet de peddels en laat de automatische versnellingsbak maar helemaal zelfstandig het werk opknappen. Nieuw is dynamic steering, verkrijgbaar op alle SL-modellen en de AMG-versie van de SLK: het stuur voelt veel directer aan, en dat betekent minder aan het stuur draaien in de bocht. Zoals in: amper een kwartdraai om door een haarspeld te gaan. Ook vernoemenswaardig: de optie Airscarfe maakt het cabrioseizoen nog iets langer: het systeem stuurt vanuit de hoofdsteun warme lucht in de nek. Als ondertussen ook nog eens de stoelverwarming op staat, kan je zelfs in het putje van de winter dakloos gaan toeren. De absolute topmodellen zijn uiteraard de AMG-versies: SLK 55 AMG met 360 paarden en nu ook de SL 63 AMG en 65 AMG. Speelgoed voor ervaren bestuurders, want die laatste is goed voor 612 pk. Met andere woorden: er zullen er geen tien van worden verkocht in onze contreien. Afwerking, uitgestraalde klasse Manueel schakelen helemaal overbodigJo Bossuyt