De bewindslui van DaimlerChrysler stellen hun jongste creatie niet zomaar voor als een nieuw concept. De R Klasse, die deze herfst op de Amerikaanse markt wordt gelanceerd en begin 2006 in Europa, wordt inderdaad geafficheerd als een Grand Sport Tourer.
...

De bewindslui van DaimlerChrysler stellen hun jongste creatie niet zomaar voor als een nieuw concept. De R Klasse, die deze herfst op de Amerikaanse markt wordt gelanceerd en begin 2006 in Europa, wordt inderdaad geafficheerd als een Grand Sport Tourer. Grote monovolumes en SUV's (terreinwagens voor de vrije tijd) met weelderige binnenruimte en een niveau van luxe dat vergelijkbaar is met de beste berlines, kenden we al. Maar de R Klasse cumuleert het allemaal met een zelden geziene elegantie. Eigenlijk oogt deze nieuwkomer een beetje als een grote broer van de recente B Klasse. Maar hij is tegelijk iets heel anders, want we vinden er ook een aantal dingen in terug die niet zo lang geleden op de nieuwe M Klasse werden geïntroduceerd. De R Klasse is een vrijetijdsauto (SUV) waarmee je de boer op kan, want met vierwielaandrijving. Tegelijk is dit een zeer ruime monovolume met drie stoelenrijen en dus plaats voor zes mensen in comfortabele omstandigheden, vergelijkbaar met een topberline. Eigenlijk had Mercedes gemakkelijk voor acht plaatsen kunnen gaan. Daartoe volstond het de stoelen achteraan te vervangen door banken. Maar blijkbaar werd gekozen voor maximaal comfort. Aan ruimte ontbreekt het dus zeker niet in de R Klasse: de grote polyvalentie van deze wagen maakt het mogelijk om een bruikbaar volume van 2383 liter te creëren. De R Klasse werd in de eerste plaats gebouwd voor de Amerikaanse markt. Hij wordt dus gelanceerd met twee benzinemotoren die vooral op maat van dat werelddeel zijn ontwikkeld: een V6 van 3.5 met 272 pk of 200 kW en een koppel van 350 Nm tussen 2400 en 5000 omwentelingen per minuut (opm), en een V8 van 5 l (4966 cm3) met een vermogen van 306 pk of 225 kW en een koppel van 460 Nm tussen 2700 en 4750 opm. Het zeer soepele rijgedrag wordt in de hand gewerkt door een nieuwe automatische versnellingsbak met zeven gangen, die kan worden bediend met schakelaars aan het stuur. Met die transmissie accelereert de R350 naar 100 km/u in 8,4 seconden, een vingeroefening die de R500 klaart in zeven seconden. De topsnelheden liggen veel hoger dan wat in onze contreien mag: 230 en 245 km/u. Een korte test met beide versies wees uit dat deze R Klasse alle situaties op de openbare weg met perfecte beheersing aankan en dat hij ook in alle omstandigheden makkelijk te besturen blijft. Uiteraard zijn er elektronische systemen om zowel het accelereren als remmen in goede banen te leiden. Met deze motoren wordt de R Klasse uiteraard geen topper in ons land. Daarvoor is het wachten op de dieselversie, die over een paar maand wordt gelanceerd voor de Europese markt. Onder die kap zal een drieliter V6 van 165 kW met een koppel van 510 Nm zitten. Goed om in minder dan negen seconden naar 100 km/u te sprinten, en dat met een gemiddeld verbruik van 9,3 liter, belooft Mercedes. Christophe