Ja, er zijn ook versies met grotere spierbal- len. De CLK 240 (2,6 l en 170 pk), de 320 (3,2l en 218 pk) en de 500 (5l en 306 pk). En dan die heerlijke 55 AMG (5,5l en 367 pk), een droommachine met een prijskaartje waarvan je wakker ligt: 92.686 euro. Maar we reden dus met de instapversie, de 200 Kompressor. De populairste op de Belgische markt: goedkoopste motorversie én fiscaal gunstig. Met een vermogen van 120 kW of 163 pk valt hij net binnen de vermogen...

Ja, er zijn ook versies met grotere spierbal- len. De CLK 240 (2,6 l en 170 pk), de 320 (3,2l en 218 pk) en de 500 (5l en 306 pk). En dan die heerlijke 55 AMG (5,5l en 367 pk), een droommachine met een prijskaartje waarvan je wakker ligt: 92.686 euro. Maar we reden dus met de instapversie, de 200 Kompressor. De populairste op de Belgische markt: goedkoopste motorversie én fiscaal gunstig. Met een vermogen van 120 kW of 163 pk valt hij net binnen de vermogensvork waarvoor een Belasting op Inverkeerstelling (BIV) van 1239 euro geldt. Een kW'tje meer, en de rekening loopt op tot 2478 euro. Leuk verschil voor wie het niet moet betalen. Niet alleen daarom was deze 200 Kompressor de meest voor de hand liggende versie voor een test. Waarmee we andermaal een van de grote pijnpunten in het huidige autolandschap raken: puristen, autokenners of gewoon snelle jongens zullen deze versie al te braaf vinden. Of niet echt dynamisch, zoals dat heet. Omdat je toch wel 9,8 seconden nodig hebt om naar honderd te accelereren, om nog maar eens een totaal voorbijgestreefde norm te gebruiken. En omdat het ESP-systeem geen ruimte laat om in het betere bochtenwerk met het natuurlijke onderstuur van deze auto te stoeien. Alweer akkoord. Maar voor het Belgische verkeer? Pérféct. Of ook: meer moet dat niet zijn. Op de autoweg is het zelfs uitkijken, je haalt zo onbehoorlijke snelheden. En als je de Duitse grens oversteekt, haal je vlotjes 220 per uur. Maar, back to reality: deze romig klinkende 1,8 liter met compressor blijkt een zuinige vier- cilinder, als je je aan de Belgische snelheidsbeperkingen houdt. Mercedes voorspelt een verbruik van 8,5 liter. Iets minder gedisciplineerd rijden dikt dat snel aan met een litertje, maar omgekeerd konden we het tijdens een trip van 200 kilometer zelfs rooien met 7,6 liter. Sterk voor een auto van 1,7 ton met zo'n (benzine)motor. Een diesel moet je in het CLK cabrio-gamma inderdaad niet zoeken, in tegenstelling tot de CLK coupé, verkrijgbaar als 270 Cdi. Andere indrukken? Klasse en comfort. Zoals het hoort voor een Mercedes, of een auto uit deze prijsklasse: 44.528 euro met nog eens 10.707 euro aan opties (waaronder lederen binnenbekleding, navigatiesysteem en digitale airco als belangrijkste) in de testversie. Veel kostbare materialen in het interieur, je ziet meteen dat je in een rijke auto zit. En ja, dit is inderdaad de vernieuwde versie van de CLK cabrio: aan het uiterlijk is nauwelijks geraakt, binnenin is heel wat veranderd. En voortaan verruil je het stoffen dak voor een staalblauwe lucht met een gewone druk op de knop en geen andere handelingen meer. Deze vernieuwde CLK cabrio liet ons maar één keer in de steek: toen we in een noodgeval drie passagiers achterin wilden stouwen en maar twee gordels vonden. Oeps, even vergeten dat dit een échte vierzitter wil zijn... Jo Bossuyt