Op het eerste gezicht is de nieuwe Mercedes C-berline en -break - tot de komst van de A-klasse eigenlijk de kleinste Mercedes - nauwelijks veranderd. Maar schijn bedriegt, want onderhuids zit er wel behoorlijk wat nieuws.
...

Op het eerste gezicht is de nieuwe Mercedes C-berline en -break - tot de komst van de A-klasse eigenlijk de kleinste Mercedes - nauwelijks veranderd. Maar schijn bedriegt, want onderhuids zit er wel behoorlijk wat nieuws. De Duitse automaker stopte in zijn nieuwe C alle vooruitgang die ondertussen op elektronisch gebied is geboekt. Een technologie die moet leiden tot meer stabiliteit tijdens het remmen, bij krachtig accelereren en in strakke bochten. Ondertussen is er ook een nieuwe topversie van het model verkrijgbaar: de zeer krachtige AMG C55 met een V8. Dit gamma, dat vier jaar na de lancering dus een beurt kreeg, kan nu rekenen op motoren die zuiniger zijn, van meer soepelheid getuigen, en ook minder vervuilen. Helemaal nieuw is de roadster SLK. Ook hier integreerde Mercedes belangrijke technische vernieuwingen, onder meer aan de voortrein. Maar de opvallendste verandering is het uiterlijk, want de SLK heeft een nieuwe snoet met een heel opvallende motorkap. Die zorgt ervoor dat de SLK er tegelijk heel elegant uitziet, maar ook meteen laat vermoeden dat het hier om een sportwagen gaat. Het nieuwe dak verdwijnt heel snel en makkelijk in de kofferruimte, terwijl nog ruimte overblijft om voldoende bagage mee te nemen voor het weekend. Met gesloten dak heeft de koffer een inhoud van 300 liter; dakloos blijven daar 208 liter van over. Ook hier mogen we al uitkijken naar een AMG-versie met de V8 van 5,5 liter. Die zal goed zijn voor een acceleratie naar honderd per uur in nauwelijks 4,9 seconden. Uiteraard een versie die niet bepaald talrijk op onze wegen zal verschijnen. De andere versies van de nieuwe SLK beloven alvast ook heel wat rijplezier. Ze getuigen van een heel precieze wegligging, waar dan weer een prijs op staat: de auto is iets strakker afgeveerd. Voorts kan de bestuurder rekenen op heel dynamische hernemingen. De SLK 200 Kompressor wordt tegen de verwachting in niet uitgerust met een tweeliter, maar krijgt een viercilinder van 1,8 liter met compressor. Die kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een automaat met vijf gangen. De andere versie, de SLK 350, is uitgerust met een V6 van 3,5 liter die nu krachtiger én zuiniger is. Een motor die iets soepeler is dan de instapversie. Die is goed voor een acceleratie naar honderd per uur in 7,9 seconden met handgeschakelde versnellingsbak, en 8,3 seconden met de automaat. Met de V6 in het vooronder kan die vingeroefening in 5,6 seconden handgeschakeld, en in 5,5 seconden met de automatische versnellingsbak. Een van de verrassingen van deze nieuwe generatie is een zeer performante automatische versnellingsbak met zeven gangen. Vooral bij het voorbijsteken valt op hoe krachtig en vinnig die versie is. Qua comfort en interieur is deze nieuwe generatie iets beter uitgerust dan de voorganger. De aërodynamische vormgeving zorgt ervoor dat bestuurder en inzittenden geen last hebben van windruis. Zodat je zelfs bij minder goed weer van een dakloos ritje kan genieten. Christophe