Het klassenverschil tussen auto's komt vaak bovendrijven als het gaat over de veiligheidsuitrusting. De Mercedes S-Klasse 2003 zet wat dat betreft opnieuw de bakens uit. De nieuwste trots van de autobouwer uit Baden-Würtemberg is het Pre-Safe-systeem, een sensorentechnologie die passagiers en auto voorbereidt op een schok van een aanrijding. Mercedes heeft de wereldprimeur dan ook standaard op de nieuwe S-Klasse gezet.
...

Het klassenverschil tussen auto's komt vaak bovendrijven als het gaat over de veiligheidsuitrusting. De Mercedes S-Klasse 2003 zet wat dat betreft opnieuw de bakens uit. De nieuwste trots van de autobouwer uit Baden-Würtemberg is het Pre-Safe-systeem, een sensorentechnologie die passagiers en auto voorbereidt op een schok van een aanrijding. Mercedes heeft de wereldprimeur dan ook standaard op de nieuwe S-Klasse gezet. Uit ongevallenonderzoek blijkt dat er bij de meeste zware ongevallen een meetbare tijd verloopt tussen de reactie van de bestuurder in een gevaarssituatie en het moment van de impact. In die korte tijd registreert Pre-Safe de gevaarssituatie via de sensoren van het ABS, het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), het brutalere stuurgedrag van de bestuurder en het noodremhulpsysteem (BAS). De sensoren zorgen ervoor dat de veiligheidsgordels zich bliksemsnel opspannen, dat de werking van de tweetrap-airbags wordt voorbereid, dat het open dak wordt gesloten en dat de elektrisch bedienbare zetels in de juiste positie worden gebracht om een schok op te vangen. Zodra uit het rij- en remgedrag van de bestuurder blijkt dat de crisissituatie voorbij is, maakt Pre-Safe de maatregelen automatisch ongedaan.Bovenop Pre-Safe biedt de S-Klasse nog een veiligheidsprimeur. Voor het eerst wordt er rekening gehouden met het gewicht van de inzittenden vooraleer de tweetrap-airbags in werking treden. Sensoren in de voorzetels geven de informatie door aan het airbagsysteem. Maar daarmee houdt het pakket veiligheid niet op. De 4-Matic-versies beschikken over vierwielaandrijving die een veiliger rijgedrag op een glad wegdek en een betere wegligging garandeert. Het 4-Matic-systeem wordt aangeboden in S350, S430 en S500. Niet alleen op het gebied van veiligheid zet de S-Klasse 2003 een nieuwe standaard. Ook wat het comfort betreft, scoort het gamma uitstekend. De negen versies zijn uitgerust met verbeterde 'multicontourzetels', die dankzij opblaasbare kussens aan de zijkanten van de rugleuning en het zitvlak, het lichaam ideaal ondersteunen in snelle bochten.Aan het elegante koetswerkdesign werd weinig veranderd. De hertekende voorbumper heeft grotere beschermlijsten en komt beter tot zijn recht door de wijdere koelluchtinlaten onderaan. Ook de voorste lichtblokken en de achteruitkijkspiegels zijn lichtjes gewijzigd. De kleine ingrepen in het design laten de snoet van de S-Klasse 2003 vooral stoerder ogen.Het motorengamma van de S-Klasse 2003 bestaat uit verfijnde en verbeterde 6-, 8- en 12-cilinder krachtbronnen. Behalve twee 6-cilinders, één uitstekende CDI turbodiesel van 204 pk, en één benzinemotor van 245 pk, kan de S-Klasse bogen op drie 8-cilinders: één indrukwekkende CDI turbodiesel van 250 pk en twee benzinemotoren (279 pk en 306 pk). De krachtigste benzinemotor zit in het S600 topmodel. De V12 levert 500 paarden en stuwt de 2135 kg zware berline van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. Een prestatie die menige 'sportwagen' laat blozen.Patrick op de Beeck [{ssquf}]