Heeft u wel eens met een cabrio rondgereden? Het open dak en de neergelaten ruiten zorgen tijdens warme zomerdagen voor onvergetelijk rijplezier. Maar zo'n open dak creëert ook nogal wat windwervelingen, en dat is minder aangenaam. Daarom deze tip: als u toch wilt genieten van unieke openluchtervaringen maar er niet de vervelende windwervelingen bij wilt, moet u eens een proefritje maken met de Mercedes C-Klasse Sport Coupé (vanaf 25 maart bij de concessiehouders).
...

Heeft u wel eens met een cabrio rondgereden? Het open dak en de neergelaten ruiten zorgen tijdens warme zomerdagen voor onvergetelijk rijplezier. Maar zo'n open dak creëert ook nogal wat windwervelingen, en dat is minder aangenaam. Daarom deze tip: als u toch wilt genieten van unieke openluchtervaringen maar er niet de vervelende windwervelingen bij wilt, moet u eens een proefritje maken met de Mercedes C-Klasse Sport Coupé (vanaf 25 maart bij de concessiehouders). Het glazen dak van de Mercedes Sport Coupé loopt van de voorruit tot de achterspoiler. Indien u kiest voor een model met openschuivend dak, volstaat een druk op de knop om de voorste dakhelft naar achteren te brengen. Op die manier ontstaat er een opening die een derde groter is dan bij een gewoon schuifdak. Het voorste deel van het dak glijdt niet naar binnen, wat als positief gevolg heeft dat de hoofdruimte van de achterste inzittenden niet vermindert.Een ander typisch designkenmerk van de coupé is de hoge achterzijde met ingebouwde spoiler. Die zorgt voor een uitstekende aërodynamische neerwaartse druk op de achteras, wat de rijveiligheid bevordert. Het donkerkleurige glazen paneel, boven de achterlichten, geeft de bestuurder een ongewoon goed achteraanzicht.De compacte afmetingen en de carrosserie die 10 mm lager is opgehangen dan bij de C-sedan, onderstrepen het dynamische en krachtige uiterlijk. De sportcoupé is 18 cm korter en staat 2 cm lager dan de limousine van de C-Klasse, maar voor de rest deelt hij alle innoverende technische snufjes van die laatste. Hertekende achterzetels en uitsparingen op kniehoogte bij de voorste zetels bieden de achterste passagiers veel zitcomfort en voldoende vrije been- en knieruimte. De voorste sportzetels bieden veel zijdelingse steun en hebben dezelfde uitstekende instelmogelijkheden als de zetels in de C-limousine. De zitplaatsen achteraan zijn asymmetrisch gesplitst en kunnen apart of samen naar voren worden geklapt, zodat het volume van de koffer tot 1100 liter kan toenemen. De C-coupé biedt (in optie) nog een andere nieuwigheid waaraan we zeer veel rijplezier beleefden: de geautomatiseerde zesversnellingsbak Sequentronic. Met dit systeem worden de schakelintenties van de bestuurder via elektrische impulsen naar de versnellingsbak gestuurd. Het koppelingspedaal wordt dus overbodig. U tikt de versnellingspook eventjes aan en het systeem ontkoppelt, schakelt en koppelt. In de automatische modus schakelt Sequentronic volledig zelfstandig, afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder. Patrick op de Beeck