De verwachtingen in het Franse Mireval waren hooggespannen. De Mercedes A, die eind vorig jaar zijn vuurproef niet had doorstaan, kreeg er een tweede kans. Wie deze keer opnieuw een rampzalig spektakel verwachtte, kwam bedrogen uit. De wagen doorstond alle tests zonder probleem.
...

De verwachtingen in het Franse Mireval waren hooggespannen. De Mercedes A, die eind vorig jaar zijn vuurproef niet had doorstaan, kreeg er een tweede kans. Wie deze keer opnieuw een rampzalig spektakel verwachtte, kwam bedrogen uit. De wagen doorstond alle tests zonder probleem. Al van bij zijn eerste lancering scoorde de Mercedes A zeer goed op het gebied van passieve veiligheid. Dankzij zijn robuuste sandwich-constructie (dubbele bodemplaat), standaard sidebags, frontale airbags, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers was de compacte wagen tegen de typische ongevalsituaties bestand en bood hij een meer dan gemiddeld beschermingspotentieel. Minder goed scoorde de A op het gebied van actieve veiligheid. Maar dat euvel is intussen verholpen.De nieuwe versie kreeg hardere schokdempers, de voorste stabilisator werd massiever en de spoorbreedte werd vergroot. Het koetswerk werd verlaagd zodat het zwaartepunt lager kwam en de stabiliteit op de weg groter werd. Ook elektronische ingrepen hebben de stabiliteit verbeterd. Zo is de A-klasse uitgerust met ABS, BAS, ASR en ESP. Elk systeem staat voor een ander soort extra beveiliging. ABS bijvoorbeeld zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren bij het remmen, zodat de wagen bestuurbaar blijft. BAS ( Brems Assistent) herkent noodremsituaties en activeert de constante maximale remwerking automatisch. Doordat beide zijn gecombineerd, vermindert de remafstand van de wagen: bij een snelheid van 100 km/u verkort hij met niet minder dan 45%. Sedert januari 1998 is behalve ABS, ook het BAS-systeem op alle Mercedes A-wagens standaard gemonteerd. De antislipregeling (ASR) zorgt er dan weer voor dat de aangedreven voorwielen bij het accelereren niet doorslippen. Het systeem verbetert de tractie op een gladde ondergrond en dat houdt de wagen bestuurbaar. Het neusje van de zalm ten slotte is het ESP-systeem. Het Electronic Stability Program combineert elektronisch en automatisch de werking van ABS, BAS en ASR en reduceert bovendien het slipgevaar in bochten. De auto wordt door remimpulsen op alle wielen en/of door een verlaging van het motorkoppel (trekkracht) gestabiliseerd. Wie nog twijfelt aan de veiligheid van deze A, kan zijn mening beter herzien. Het ASR- en ESP-systeem zijn trouwens standaard ingebouwd. De vraag is alleen of iedereen dat aanvaardt. Bestuurders van een C-, E- of S-klasse, moeten daarvoor extra betalen. Veiligheidssystemen gratis aanbrengen in de goedkoopste versies en ze in optie aanbieden bij de duurdere modellen is een vrij onhoudbare positie voor een automerk.PATRICK OP DE BEECK