Een auto als de Mercedes SLK koop je niet omdat je vier wielen nodig hebt om je te verplaatsen. Dit tuig is inderdaad geen klassiek transportmiddel. Een Mercedes SLK koop je zoals je een exclusief polshorloge gaat kiezen bij de betere juwelier. Het ding weet je zoals elk polshorloge te vertellen hoe laat het is, maar zit vooral rond je linkerpols omdat het een staaltje van verfijnde en zeldzame techniek is. En ook zeer betrouwbaar.
...

Een auto als de Mercedes SLK koop je niet omdat je vier wielen nodig hebt om je te verplaatsen. Dit tuig is inderdaad geen klassiek transportmiddel. Een Mercedes SLK koop je zoals je een exclusief polshorloge gaat kiezen bij de betere juwelier. Het ding weet je zoals elk polshorloge te vertellen hoe laat het is, maar zit vooral rond je linkerpols omdat het een staaltje van verfijnde en zeldzame techniek is. En ook zeer betrouwbaar. De nieuwe generatie van de Mercedes SLK ademt continuïteit. Deze auto ligt helemaal in de lijn van de stijl die nu al acht jaar geleden door de eerste roadsters werd ingevoerd. Ondertussen wist dit type auto niet minder dan 300.000 consumenten te overtuigen en vandaag gaan er meer dan 50.000 per jaar over de toonbank. Dat is zowat het dubbele van wat de constructeur hoopte en Europa is goed voor 42 procent van de verkoop. Hoewel soms wordt gezegd dat je nooit een winnend paard op stal mag zetten, beseffen ze bij Mercedes dat acht jaar de normale levensduur van een model is. Deze versie kreeg dan ook heel wat verbeteringen mee, vooral op het gebied van de motoren: heel dynamische mechanieken die nog scherpere prestaties leveren in ruil voor een lager verbruik. Het neemt niet weg dat dit in de eerste plaats een roadster is en blijft. De binnenruimte is dus beperkt en het is niet altijd even makkelijk om in de auto te kruipen. De stoelen zitten behoorlijk laag en daardoor is het uitzicht op de weg niet optimaal, hoewel de ontwerpers van dit tuig er alles aan gedaan hebben om de SLK een zo goed mogelijk rijgedrag mee te geven. Het lichaam van de bestuurder zit stevig vast in de linkerstoel die elektrisch kan worden bediend, zodat je altijd een ideale rijhouding vindt. Met uitzondering van de AMG-versie, die nog lager bij de grond staat en het daardoor moeilijk heeft met bultige wegen, is de SLK 350 het topmodel in dit gamma. Met de nieuwe V6 scheur je in amper 5,6 seconden naar honderd per uur en de zeer soepele motor vindt een ideale partner in de automatische versnellingsbak met zeven gangen (een optie die 2307 euro kost). Met die mechaniek kan je naar hartelust laveren tussen de automatische schakelmodus en zelf schakelen door de pook vooruit te duwen. In de basisversie zit een handgeschakelde zesbak waarmee het ook boterzacht schakelen is. Eigenlijk is deze roadster een merkwaardige brok alchemie. De technische verfijning gaat gepaard met een heel precieze stuurinrichting en uitstekende remmen. Het onderstel staat wel wat hard afgeveerd, omdat de ingenieurs kozen voor een sportieve afstelling. Daarbij komt dat de velgen beslagen zijn met laagprofielbanden, waarmee je oneffenheden in het wegdek nog beter aanvoelt. Maar dat hoort er nu eenmaal bij als je een roadster koopt. Met deze auto is rijden nog een belevenis, maar dan wel in uitstekende technische omstandigheden en een zowel actieve als passieve veiligheid van hoog niveau: op de wegligging valt niets aan te merken (hoewel je er natuurlijk wel over moet waken dat je in dit heerlijke ding je eigen limieten niet vindt... en overschrijdt) en tal van elektronische snufjes waken erover dat accelereren en remmen, maar ook bochten nemen perfect verloopt. Deze roadster SLK is dan ook een auto waarmee je plezier beleeft, maar waarin je door de computer in het oog wordt gehouden. Meer moet dat niet zijn voor een weekendje uit. Christophe