Na haar studie international business management (HUB, EHSAL) startte Carine Vaeremans haar carrière bij Unilever. "Gedurende ruim tien jaar deed ik er veel ervaring op in customer development, marketing, innovatie en onderzoek", stelt ze. Panasonic Energy Europa, waar ze European marketing communication manager was, werd de volgende halte in haar carrière. "Andere ervaringen deed ik op bij Leonidas, Research International, Synovate en FrieslandCampina." Vorig jaar werd ze de CEO van Profacts. Vaeremans noemt het "een toonaangevend fullservice-marktonderzoeksbureau, dat management- en marketingvragen van grote Belgische en internationale bed...

Na haar studie international business management (HUB, EHSAL) startte Carine Vaeremans haar carrière bij Unilever. "Gedurende ruim tien jaar deed ik er veel ervaring op in customer development, marketing, innovatie en onderzoek", stelt ze. Panasonic Energy Europa, waar ze European marketing communication manager was, werd de volgende halte in haar carrière. "Andere ervaringen deed ik op bij Leonidas, Research International, Synovate en FrieslandCampina." Vorig jaar werd ze de CEO van Profacts. Vaeremans noemt het "een toonaangevend fullservice-marktonderzoeksbureau, dat management- en marketingvragen van grote Belgische en internationale bedrijven beantwoordt op basis van kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek en neuroresearch". We blikken terug op haar eerste jaar in die functie. Waarom stapte u over naar Profacts? CARINE VAEREMANS. "Het unieke DNA van het Belgisch verankerde onderzoeksbureau trok mij aan. Profacts heeft een permanente focus op de klant, de medewerkers zijn heel gedreven en weten van aanpakken, en er heerst een goede teamspirit. Profacts probeert elke dag opnieuw zijn belofte ' revealing factors for success' voor zijn klanten waar te maken." Wat valt u het meest op als u terugblikt op uw eerste jaar? VAEREMANS. "Een aantal zaken. Ten eerste het enthousiasme, de veerkracht en de motivatie van het Profacts-team om er samen voor te gaan en te groeien. Voor een bedrijf in een markt die snel verandert, is dat niet altijd vanzelfsprekend. Het belang van de digitale transformatie bij onze klanten, en ook bij onszelf, is een andere zaak die me is opgevallen. Dat heeft vanzelfsprekend een grote impact op alle vormen van klassiek marktonderzoek. Als onderzoeksbureau willen we inspelen op die verandering. Dat impliceert ook dat je bestaande systemen ter discussie durft te stellen en met een blik op de toekomst inzet op de integratie van nieuwe technologie. "Een ander element is het toenemende belang van inzichten in big data. Veel bedrijven beschikken over massa's data die onderbenut zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het onderzoek van de toekomst hybride vormen zal aannemen, met relevante inzichten door de integratie van externe en interne data, kwantitatief onderzoek en datamining of kwalitatief en impliciet onderzoek. Het is onze uitdaging onze klanten daarin zo goed mogelijk te adviseren en te begeleiden. Machine learning en artificiële intelligentie zijn echte zoemwoorden geworden. In strategisch advies maken mensen toch nog altijd het verschil." Op welke realisaties bent u in het bijzonder trots? VAEREMANS. "De organische groei die we het voorbije jaar hebben gerealiseerd, is het resultaat van uitstekend teamwerk. We hebben het voorbije jaar twee overnames (ICMA en Emolytics) gedaan en integreerden ook Impulse. We zetten in op nationale en internationale expansie. Voor elk sterk groeiend bedrijf is het een uitdaging talent aan te trekken en flexibele werkvormen aan te bieden. We geven jonge mensen een kans om te groeien en ervaring op te doen in diverse functies. Onze ambitie is tot de groep van de beste werkgevers te behoren."