Waar Jumbo in België precies zal neerstrijken, is een goed bewaard geheim. Volgens het vakblad Retaildetail komt de eerste vestiging in Bree, maar dat is niet officieel bevestigd. Jumbo liet zich vorige week bij de presentatie van zijn halfjaarresultaten enkel ontvallen dat een 'tiental' locaties al vastligt en dat de opening van een eerste Belgische winkel is gepland voor 2019. Het is de nieuwste zet van de flamboyante topman Frits van Eerd.
...

Waar Jumbo in België precies zal neerstrijken, is een goed bewaard geheim. Volgens het vakblad Retaildetail komt de eerste vestiging in Bree, maar dat is niet officieel bevestigd. Jumbo liet zich vorige week bij de presentatie van zijn halfjaarresultaten enkel ontvallen dat een 'tiental' locaties al vastligt en dat de opening van een eerste Belgische winkel is gepland voor 2019. Het is de nieuwste zet van de flamboyante topman Frits van Eerd. Van Eerd werd in 1999 onder meer Prins Carnaval van zijn geboortedorp Veghel - tijdens de festiviteiten omgedoopt tot Kuussegat - en treedt als trompettist van een carnavalsband soms op voor 65.000 toeschouwers. Maar onder dat laagje show is Van Eerd een bikkelharde ondernemer. Daarom mogen de Belgische supermarktketens zich opmaken voor een felle concurrentieslag. De keten heeft hier al wat naamsbekendheid, omdat ze de wielerploeg Lotto-Jumbo en de Formule 1-piloot Max Verstappen sponsort. Van Eerd wuift de kritiek weg dat klanten die sponsoring als verspilling zien. "Mensen houden van winnaars", zei hij daarover. De ondernemer is zelf een tegenstander van formaat. Jumbo bestaat amper 35 jaar en ontstond uit de groothandel van de familie Van Eerd in Veghel in de provincie Noord-Brabant. Nu is het de op Albert Heijn na grootste supermarktketen van Nederland, met een omzet van meer dan 7 miljard euro, bijna 600 winkels en 70.000 werknemers. Het bedrijf is volledig in handen van de familie: Frits van Eerd, zijn zussen Colette en Monique en hun vader Karel. Sinds 2002 is Frits van Eerd de topman van het bedrijf. Vader Karel, nu president-commissaris (voorzitter van de raad van bestuur), had als CEO in zijn kantoor een oorlogshelm liggen met het opschrift 'AH here we come!' Maar voor Frits van Eerd mag het geen fixatie zijn Albert Heijn te onttronen als de grootste retailer van Nederland. "We hoeven niet de grootste te zijn, wel de beste. Maar het gaat wel gebeuren hoor, als wij zo doorgaan. Want uiteindelijk wint de beste, dat is een natuurwet", zei hij eind 2017 aan het Algemeen Dagblad (AD). In dat zeldzame interview over zijn carrière bracht hij zijn succes als CEO in verband met zijn succesvolle rallycarrière. Hij werd onder meer kampioen in de Formule 3 in de Benelux en reed vijf keer Parijs-Dakar uit. "Door het racen leerde ik dat je kennis moet hebben van alle details. En als je die zelf niet hebt, moet je er de juiste mensen bij zoeken. Winst dwing je af. Als je niet tegen iedereen zegt: ik moet, ik zal, ik ga winnen, dan maak je geen enkele kans." Hoe Jumbo de beste wil zijn, hebben Frits van Eerd, zijn vader en zijn zussen in 1996 samengevat in de '7 zekerheden voor de klant'. Jumbo belooft in alles de beste te zijn: prijs, service en assortiment. Het is nochtans een retailwijsheid dat een winkel in maximaal twee van die facetten kan uitblinken. En ook Jumbo sluit compromissen. De laagsteprijsgarantie geldt niet voor promo's van de concurrentie. Op dat gebied heeft marktleider Colruyt in België nog altijd een streepje voor, maar het zal aan Jumbo wel een veel taaiere klant hebben dan aan Albert Heijn. Jumbo heeft een ijzersterke reputatie in service. Een van de '7 zekerheden' is dat shoppers hun boodschappen gratis krijgen als de rijen aan de kassa te lang zijn en niet alle kassa's open zijn. Van Eerd hamert ook op het belang van het personeel op de winkelvloer. "Het is geen piramide hier, met mij als puntje bovenaan. Jumbo is een frietzak. Ik, de directie, het hoofdkantoor, wij ondersteunen de winkels. Niet andersom", zei hij in 2016 in De Volkskrant. De '7 zekerheden' bleken bijzonder goed te werken om zich van Albert Heijn te onderscheiden. Maar de enorme groei van Jumbo komt er ook door de overnamehonger van Van Eerd. In tien jaar tijd nam hij de sectorgenoten Super De Boer, C1000, en een deel van de Emté-supermarkten en de Nederlandse La Place-restaurants over. Van Eerd is ook categoriek in het interview met AD. Jumbo neemt over en wordt niet zelf overgenomen: "Je kunt op Jumbo bieden wat je wilt, wij verkopen toch niet. We hebben hier ons hele leven voor gewerkt. Jumbo zal altijd een familiebedrijf blijven."